V horách u rakouského Semmeringu se začíná stavět třicetikilometrový tunel

V horách u rakouského Semmeringu se dnes po 160 letech znovu začne stavět železnice. Vedle historické trati, která patří na seznam UNESCO a kterou znají fanoušci kolejové dopravy všude po světě, vyroste nové dílo. Bude to 30kilometrový tunel, který má sice krásnou, ale pomalou a zastaralou dráhu nahradit. Rakušané se bojí, že v černé díře tunelu zmizí kromě romantiky také spousta peněz, a to úplně zbytečně.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Železniční nádraží Semmering

Železniční nádraží Semmering | Foto: Vojtěch Berger

V Rakousku se po dnešku budou stavět tři velké železniční tunely. Ten pod Semmeringem je specifický v tom, že obchází historickou trať zapsanou na seznamu UNESCO, která je technickým unikátem a překonává hory pomocí důmyslných viaduktů a tunelů.

Přehrát

00:00 / 00:00

O novém tunelu, který má vyrůst v horách u rakouského Semmeringu mluvil v Dopoledním Radiožurnálu zpravodaj ČRo Vojtěch Berger

Nestačí ale moderním požadavkům, a proto ji má nahradit nový tunel. Místní aktivisté se ale obávají, že by to vedlo k ohrožení původní trati. A samozřejmě se přidávají i ekologové, kteří se bojí mimo jiné o spodní vodu v chráněné oblasti.

Rakouská vláda argumentuje tím, že na stavbách je potřeba spousta lidí, a tunely tak sníží nezaměstnanost. A také zlepší dopravní situaci, umožní přepravit více zboží větší rychlostí a v osobní dopravě víc lidí přesedlá z auta na vlaky.

Samozřejmě existují tábory odpůrců, kteří tvrdí, že doprava zůstane na silnicích a tunely budou jenom obrovskými černými dírami, na kterých vydělají stavební firmy a banky.

Na stavbu železnice Semmering bylo potřeba 20 tisíc mužů | Foto: Vojtěch Berger

Stavět se bude, i když se musí šetřit. Rakouská vláda nedávno schválila obsáhlý balík úsporných opatření. Podle něj by se mělo šetřit i ve státních drahách. Podnik je ve ztrátě, ale tvrdí, že šetřit dokáže, aniž by se musela přerušit výstavba nákladných tunelů.

Částečně se na tunelech finančně podílí i Evropská unie. Ale i tak je výstavba pro Rakousko pořád velmi drahá. Tunel pod Semmeringem má stát víc než tři miliardy eur. Dráhy si na stavbu musí půjčit peníze. Zastánci vyrovnaných rozpočtu varují, že to jsou úplně zbytečné dluhy v době, kdy celá Evropa šetří.

Vojtěch Berger Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme