V Itálii smí kvůli smogu do některých měst jen auta s lichou značkou
Smog a polétavý prach sužují v těchto dnech Itálii. Velká města jako Řím a Milano řeší problém omezováním automobilového provozu. Vysokou úrovní znečištění ovzduší trpí ale celá Pádská nížina. Omezování automobilového provozu se připravuje i v menších italských městech.
V Římě je dnes omezený automobilový provoz. Do velké části města, včetně první periferie, mohou pouze automobily se státní poznávací značkou končící na liché číslo, zítra to budou automobily se sudou číslicí. Navíc si Italové užijí také další takzvanou ekologickou neděli, kdy se radikálně omezí provoz v celém historickém centru. Výjimku mají automobily s novou emisní normou Euro 5 - ty mohou do centra kdykoliv.
O aktuální situaci mluvila spolupracovnice ČRo v Římě Vědunka Lunardi ve Světě o jedné
Římský starosta Gianni Alemanno byl nucený opatření přijmout, přestože se mnoha Římanům nelíbí, protože podle zákona, když znečištění ovzduší překročí limity 6 dnů po sobě, musí se zakročit - jediný prostředek je prozatím omezení automobilového provozu.
Dopad na kvalitu ovzduší v Římě je přesto velmi omezený. Částečně i proto, jak si stěžují Římané, že se zákaz dodržuje dost laxně a městští policisté buď nekontrolují zákaz moc přísně a nebo příliš mnoho aut má nějakou výjimku, či povolení.
Strukturální řešení problému
Ve skutečnosti se jedná o mnohem složitější problém, který se nedá řešit dvěma dny omezeného provozu. V celém Laziu polétavý prach a bioxid dusíku překročily stanovené limity. I menší města se připravují na omezování automobilového provozu, ale jak řekl včera nový ministr pro životní prostředí Corrado Clini, problém je třeba řešit strukturálně.
Měl tím na mysli zejména kontrolu továrních emisí a také dopravu. V Itálii se 90 procent zboží přepravuje po silnici. Převést větší část nákladní dopravy na vlaky se prozatím nedaří. Kvůli tomu trpí nejvíce Pádská nížina.
Dnes mají omezený provoz také v Miláně, kde mají ještě horší situaci než v Římě, protože už dva týdny mají v Pádské nížině hustou mlhu. Ve skutečnosti chtěl starosta Milana Pisapia zastavit automobilový provoz v centru úplně, ale rozhodnutí zdvihlo vlnu protestů, a tak tento týden do centra Milana nesmí pouze automobily se starou emisní normou Euro 3 a dieselové motory bez filtru.
Čekání na déšť a vítr
Je to prý ale jen první krok a podle starosty musí následovat v blízké době další a razantnější opatření. Neuvedl ale, co má konkrétně na mysli. Bylo nařízeno také omezení vytápění. V soukromých bytech a veřejných budovách by měly být teploty o jeden stupeň nižší, což se ale dá kontrolovat pouze ve veřejných budovách.
Podobně, omezováním automobilového provozu v historických centrech, budou postupovat i v dalších městech Pádské nížiny a samozřejmě všichni čekají jako na spasení na déšť a vítr. Dokud se bude přepravovat zboží tisíci a tisíci kamionů denně v této velmi průmyslové zóně plné dálnic, za atmosférických podmínek, jako jsou ty současné, se nějakým omezením provozu může změnit jen málo.
Jak Italové na omezování provozu ve městech reagují různě. Obchodníci a přepravci si stěžují, protože jim tato opatření velmi komplikují zásobování. Mnoho Italů také dává absolutně přednost autu před hromadnými dopravními prostředky, protože hromadná doprava je nepohodlná. Ale mnoho Italů by také chtělo přísnější opatření, rozsáhlé pěší zóny ve městech, zeleň a neděle bez aut prakticky v každém větším městě.