V Itálii vyprošťují vrak Costy Concordie, unikátní operace přijde na 600 milionů eur

U italského ostrova Giglio ráno začala největší akce v historii námořní dopravy. Vyprošťování obrovského vraku výletní lodi Costa Concordia sleduje celý svět. Práce začaly kvůli nepříznivému počasí o dvě hodiny později. Inženýři ale ujišťují, že zatím jde vše podle plánu.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Začalo vyprošťování vraku lodi Costa Concordia

Začalo vyprošťování vraku lodi Costa Concordia | Zdroj: ČTK

Na boku lodi jsou připevněny speciální kontejnery, za které tahají desítky ocelových lan. Každou hodinu by se měl vrak, který leží na boku, narovnat o dva až pět stupňů. Vše by mělo trvat 10 až 12 hodin.

Operace nemá v dějinách lodní dopravy obdoby. Na manévru pracuje 500 specialistů z 24 zemí. Nejkritičtější jsou první čtyři hodiny, tedy doba oddělování vraku od útesu, protože hrozí jeho sesun do hlubin moře.

Přehrát

00:00 / 00:00

Z Itálii se přihlásila spolupracovnice Českého rozhlasu Lucie Chvojková

Změna polohy plavidla způsobí podle předpokladu únik toxických látek z lodního trupu. Proto byla kolem vraku vytvořena speciální bariéra z vysoce absorpčního materiálu.

Na palubě nebude během celého manévru žádný člověk. Jakmile bude loď bezpečně stabilizovaná ve vzpřímené poloze, začnou záchranáři hledat těla dvou dosud pohřešovaných obětí havárie.

Costa Concordia je dlouhá jako tři fotbalová hřiště a váží více než 114 000 tun, je tedy dvakrát těžší než Titanic. O unikátnosti celé operace svědčí i množství oceli použité na mechanismus pro narovnání vraku. Čtyřikrát převyšuje množství oceli použité na stavbu Eiffelovy věže.

Vyprošťování vraku lodi Costa Concordia | Foto: Reuters | Zdroj: Reuters

Celá operace je tak nákladná, že je třeba, aby se povedla napoprvé. V tuto chvíli už náklady přesáhly částku 600 milionů eur, tedy více než 15 miliard korun.

Z vraku lodi Costa Concordia u ostrova Giglio je turistická atrakce. Místní z toho ale radost nemají

Číst článek

Výletní loď ztroskotala 13. ledna roku 2012. Kapitán Costy Concordie Francesco Scettino čelí obvinění z neúmyslného zabití 32 lidí a předčasného opuštění potápějící se lodi. Hrozí mu až dvacetiletý trest. Pět dalších zaměstnanců z parníku už si za svůj podíl na nehodě odpykává tresty v rozmezí dvaceti až třiceti čtyř měsíců.

Plán napřímení ztroskotané lodi Costa Concordia | Foto: ČTK | Zdroj: ČTK

Igor Maňour, Lucie Chvojková, Martin Ježek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme