V letošních amerických volbách hrají důležitou roli "hokejové a fotbalové mámy"

Sportovní terminologie a americká politika jdou ruku v ruce. Letos je ale prezidentská kampaň poznamenaná jednou zvláštností. Všichni se ptají, koho budou volit "hokejové" a "fotbalové" mámy anebo ty "z Wal-Martu". O co jde? Vysvětluje zpravodaj Českého rozhlasu ve Washingtonu Vít Pohanka.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

"Hokejová máma" - republikánská kandidátka na viceprezidentku Sarah Palinová

"Hokejová máma" - republikánská kandidátka na viceprezidentku Sarah Palinová | Foto: AFP

Víte, jaký je rozdíl mezi hokejovou mámou a pitbulem? Rtěnka. Tímto vtipem rozesmála Sarah Palinová publikum na republikánském sjezdu v Minnesotě. I cizinci z toho pochopili, že se ona sama pasuje do role političky-pitbula, který, když se zakousne, nepustí. Ale co ta hokejová máma?

Američtí komentátoři používají výrazy fotbalová máma, hokejová máma a máma z Wal-Martu letos často. Jako první vzniklo označení "fotbalová máma". Fotbal, a je tu myšlen ten evropský, jak ho známe my, byl a je populární u žen, které začínaly kariéru zhruba v osmdesátých letech minulého století.

Většinou jde o středo nebo vysokoškolsky vzdělané bílé ženy, které jsou v zaměstnání relativně úspěšné, založily rodinu v letech devadesátých a dnes vedou své ratolesti k evropskému fotbalu. Ve Spojených státech je to záležitost obvykle bohatších předměstí.

Hokejová máma, za kterou se označuje republikánská kandidátka na viceprezidentku Palinová, bývá údajně drsnější a zemitější než ta fotbalová. Spolu s ní ji ale pojí ctižádost, ke které vede i své děti, a střední až vyšší vzdělání.

Máma z Wal-Martu je označení pro ženy obvykle s nižším vzděláním, které nevydělávají mnoho peněz a jen tak tak se zvládají postarat o svých obvykle několik dětí. Často jsou to svobodné matky a protože musí hledět na každý dolar, nakupují v řetězci levných obchodů Wal-Mart nebo podobných institucích.

Američtí komentátoři se nyní snaží odhadnout, který z prezidentských kandidátů má větší šance získat důvěru a podporu té či oné sociologické skupiny žen.

Ale jsme v Americe a na internetu už jsem stačil zaznamenat diskuze, podle kterých je takové rozdělování voliček stereotypní a sexistické. Nedivil bych se proto, kdyby se za nějakou dobu ze slovníku termíny hokejová nebo fotbalová máma případně máma z Wal-Martu vytratily jako politicky nekorektní.

Vít Pohanka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme