V letošních amerických volbách hrají důležitou roli "hokejové a fotbalové mámy"

Sportovní terminologie a americká politika jdou ruku v ruce. Letos je ale prezidentská kampaň poznamenaná jednou zvláštností. Všichni se ptají, koho budou volit "hokejové" a "fotbalové" mámy anebo ty "z Wal-Martu". O co jde? Vysvětluje zpravodaj Českého rozhlasu ve Washingtonu Vít Pohanka.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

"Hokejová máma" - republikánská kandidátka na viceprezidentku Sarah Palinová | Foto: AFP

Víte, jaký je rozdíl mezi hokejovou mámou a pitbulem? Rtěnka. Tímto vtipem rozesmála Sarah Palinová publikum na republikánském sjezdu v Minnesotě. I cizinci z toho pochopili, že se ona sama pasuje do role političky-pitbula, který, když se zakousne, nepustí. Ale co ta hokejová máma?

Američtí komentátoři používají výrazy fotbalová máma, hokejová máma a máma z Wal-Martu letos často. Jako první vzniklo označení "fotbalová máma". Fotbal, a je tu myšlen ten evropský, jak ho známe my, byl a je populární u žen, které začínaly kariéru zhruba v osmdesátých letech minulého století.

Většinou jde o středo nebo vysokoškolsky vzdělané bílé ženy, které jsou v zaměstnání relativně úspěšné, založily rodinu v letech devadesátých a dnes vedou své ratolesti k evropskému fotbalu. Ve Spojených státech je to záležitost obvykle bohatších předměstí.

Hokejová máma, za kterou se označuje republikánská kandidátka na viceprezidentku Palinová, bývá údajně drsnější a zemitější než ta fotbalová. Spolu s ní ji ale pojí ctižádost, ke které vede i své děti, a střední až vyšší vzdělání.

Máma z Wal-Martu je označení pro ženy obvykle s nižším vzděláním, které nevydělávají mnoho peněz a jen tak tak se zvládají postarat o svých obvykle několik dětí. Často jsou to svobodné matky a protože musí hledět na každý dolar, nakupují v řetězci levných obchodů Wal-Mart nebo podobných institucích.

Američtí komentátoři se nyní snaží odhadnout, který z prezidentských kandidátů má větší šance získat důvěru a podporu té či oné sociologické skupiny žen.

Ale jsme v Americe a na internetu už jsem stačil zaznamenat diskuze, podle kterých je takové rozdělování voliček stereotypní a sexistické. Nedivil bych se proto, kdyby se za nějakou dobu ze slovníku termíny hokejová nebo fotbalová máma případně máma z Wal-Martu vytratily jako politicky nekorektní.

Vít Pohanka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme