V Libanonu se zřítilo do moře letadlo s devadesáti lidmi

Už osmadvacet těl vylovili záchranáři z moře nedaleko libanonského Bejrútu, kde se krátce po startu zřítilo dopravní letadlo Boeing 737 - 800 etiopských aerolinií. Na palubě stroje, do kterého pravděpodobně uhodil blesk, cestovalo devadesát lidí do metropole africké země Addis Abbeby.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

U Bejrútu se zřítilo do moře letadlo s devadesáti lidmi na palubě. | Foto: AFP

Šance na záchranu někoho z pasažérů nebo členů posádky jsou minimální, přesto se o ni snaží libanonská armáda, lodě OSN i britské a kyperské vrtulníky.

Zoufalí příbuzní lidí z letadla se shromáždili na bejrútském letišti i na břehu Středozemního moře. Správa letiště Rafíka Harírího pro ně otevřela VIP salonek, kde mohou čekat na nové informace.

Letadlo zmizelo z radarů pět minut po startu a záchranáři našli místo jeho pádu patnáct kilometrů jižně od Bejrútu, zhruba tři a půl kilometru od pobřeží. Svědkové prý viděli, že letadlo při pádu do moře hořelo.

Přehrát

00:00 / 00:00

Pád letadla etiopských aerolinií poblíž Libanonu. Téma pro blízkovýchodního zpravodaje ČRo Břetislava Turečka a leteckého publicistu Martina Velka.

Libanonský ministr dopravy Ghází Arídí potvrdil, že stroj etiopských aerolinií za bouřlivého počasí i startoval. Počasí podle něj také zpomaluje záchranné práce.

Většinu pasažérů prý tvořili Libanonci, celkem 54. Cestovalo ale také hodně Etiopanů, zřejmě 22. Ženy z východoafrické země často pracují jako chůvy a služky v libanonských domácnostech. Mezi oběti katastrofy je také manželka francouzského velvyslance v Bejrútu. Rovněž její tělo už se záchranářům podařilo nalézt.

Havarovaný stroj Boeing 737 - 800 etiopských aerolinií nebyl oproti spekulacím nikterak zastaralý. Byl vyroben před devíti lety a zapůjčen jednou komerční americkou leteckou společností právě do Etiopie. Zástupci Ethiopian Airlines navíc tvrdí, že letadlo prošlo kontrolou na konci roku 2009 a bylo v naprostém pořádku.

Podle leteckého publicisty Martina Velka ale do letadla pravděpodobně mohl uhodit zvláštní druh blesku. "Proti normálním typům blesků jsou letadla velmi dobře odolná a jsou prakticky Faradayovou klecí. V zimním období se ale objevují blesky, které mohou být pro letadla vysoce nebezpečné," zmínil Velek pro Rádio Česko.

Dvě černé listiny

Kvůli zvýšení bezpečnosti letecké přepravy, sestavila Evropská komise v roce 2006 seznam rizikových leteckých společností. Od té doby ho přibližně co půl roku aktualizuje.

Na takzvané černé listině je asi 200 společností, které nevyhovují evropským bezpečnostním standardům. Například některé aerolinky ze zemí bývalého Sovětského svazu (Ukrajina a Kazachstán), Asie (např. Thajsko, Indonésie) nebo Afriky. Podle Velka tak má cestující šanci si ověřit, která letecká společnost je bezpečná a která ne.

"Jedná se o webovou stránku, která je volně přístupná. Obecně se však dá konstatovat, že letecké společnosti, které létají do EU, vyhovují standardům Komise," řekl Velek Rádiu Česko.

Mezi takové společnosti patří i etiopských aerolinie. Seznamy v Evropě blokovaných společností jsou nicméně dva. První zmiňovaný a druhý, který zahrnuje společnosti, jež nemohou přistávat na evropských letištích kvůli blíže specifikovaným atributům.

"V praxi to v tom druhém případě znamená, že takové společnosti si najímají letadla i celou posádkou externě a pokrývají tak své nasmlouvané lety. Svědky takového případu jsme například byli při havárii u Komorských ostrovů v červnu 2009, kde havarovalo letadlo jemenských aerolinií, jejichž lety po Evropě zajišťovala německá Lufthansa," vysvětlil Velek.

Břetislav Tureček, Lukáš Vincourek, Alice Kottová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme