V Paříži demonstrovaly statisíce lidí. Stávka ochromila dopravu

Francouzi už potřetí za měsíc stávkují na protest proti návrhu důchodové reformy. Vláda chce posunout dolní hranici odchodu do důchodu ze šedesáti na 62 let. Nárok na plný důchod mají mít lidé od 67 let, v současnosti je to od 65 let.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Stávka v Paříži proti důchodové reformě | Foto: Jan Pokorný

Podle prezidenta Nicolase Sarkozyho je důchodová reforma nutná vzhledem k vysokému deficitu státního rozpočtu. Statisíce Francouzů ale mají na věc jiný názor. Přes silné protesty premiér Fillon vzkazuje: "Jsme rozhodnuti dovést tuto reformu do konce, protože je to rozumné, spravedlivé a nutné."

Přehrát

00:00 / 00:00

Jan Pokorný a Hana Hejsková mluvili na Rádiu Česko o stávkách ve Francii a jejích důsledcích.mp3

Odboráři plánovali přes dvě stovky demonstrací po celé zemi. Stávky začaly už včera večer, hlavně na železnici, když nevyjely noční spoje. Demonstrace a protesty na ulici se během dne ke stávkujícím přidávaly. Ve 13:30 začala tradiční velká statisícová, možná až milionová demonstrace v Paříži.

Překvapení turisté museli v Paříži opustit Eifellovu věž, protože i její zaměstnanci šli do stávky.

Stávka ovlivňuje zejména dopravu. Kolem velkých měst jsou dlouhé kolony aut, protože stávkuje téměř veškerá veřejná doprava. Provoz se úplně nezastavil, ale například vlaky TGV jezdí podle jízdního řádu, ale jenom jeden vlak ze tří.

Stávkuje takřka celý veřejný sektor, přidávají se i zástupci soukromého sektoru. Zapojili se pracovníci ve školství, částečně soudy, pracovníci nemocnic, pošt a petrochemického i elektrárenského průmyslu. Poprvé se ve větší míře k protestům proti důchodové reformě přidávají i lycea.

Odborům nejvíce vadí na vládní důchodové reformě změna horní hranice, kdy má každý Francouz právo pobírat plný důchod.

Letů z Prahy do Paříže se stávka moc nedotýká

Senát projednává zákon po částech. Dvě hlavní části, horní a spodní hranici odchodu do důchodu, schválil už v pátek, respektive včera večer. Teď už se zabývá jenom normami, proti kterým není příliš námitek. Pokud něco může ještě zvrátit vládní reformu, jsou ti silné a dlouhotrvající protesty a stávky.

„Sedmdesát procent Francouzů podporuje hnutí, které protestuje proti reformě důchodů. Chceme dál vyjednávat, podle nás jsou možnosti stále otevřené, i když si v senátu pospíšili, aby základ reformy schválili ještě před stávkou a manifestací,“ řekl jeden z demonstrujících na pařížském bulváru St. Germaine, kudy průvod procházel na náměstí Bastily.

Odbory zaměstnanců sektorů hromadné dopravy a energetiky dnes měli jednat o případné časově neomezené stávce. Zatím vyšla zpráva, že odborové svazy společnosti RATP, provozující městskou dopravu v Paříži, se rozhodly pokračovat ve stávce ještě zítra.

Stávka v Paříži proti důchodové reformě | Foto: Jan Pokorný

Odborové svazy ohlašují tzv. opakovanou stávku, což znamená, že jsou v permanentní stávkové pohotovosti a můžou kdykoliv zastavit práci. Pravděpodobně to udělají i ostatní odvětví. Velké obavy panují z dlouhodobé stávky v petrochemickém průmyslu, protože se lidé bojí nedostatku pohonných hmot.

Na Korsice je takřka nemožné ve větší míře natankovat benzín nebo naftu, což je způsobeno šestnáctidenní blokádou přístavu poblíž Marseille.

Stávky ve Francii se dotýkají i mezinárodní dopravy, leteckého provozu mezi Prahou a Paříží a dalšími letišti ve Francii se ale dotkly minimálně.

„V souvislosti se stávkou ve Francii musely ČSA zrušit jediný let OK 760 z Prahy do Paříže a potom i navazující zpáteční let OK 761. Všechny ostatní spoje operují, v průběhu dne je ale nutné počítat s možností zpoždění. To se kromě Francie týká i letů do Madridu a Barcelony,“ informovala mluvčí ČSA Hana Hejsková

Podle jejích slov byli cestující bezplatně přesměrováni na další linky. Tam, kde je to provozně možné, nasadí společnost letouny s větší sedačkovou kapacitou. Cestující ze zrušených spojů jsou bezplatně překnihováni na následující linky.

Jan Pokorný, Václav Rojík Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme