V Paříži začal soud kvůli havárii Concordu z roku 2000

Soud v Paříži začal projednávat tragickou nehodu nadzvukového letadla Concorde z u Paříže. Letadlo společnosti Air France se zřítilo 25. července 2000 na hotel vzdálený šest kilometrů od letiště. Při nehodě zahynulo sto třináct lidí. Mezi oběťmi byli i čtyři zaměstnanci hotelu.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Concorde

Concorde | Foto: concorde-jet.com

Na lavici obžalovaných je americká letecká společnost Continental Airlines. Vyšetřování totiž ukázalo, že na rozjezdové dráze najelo letadlo na titanovou lamelu, odpadlou z letounu amerických aerolinek, který startoval před ním. Tyč roztrhla pneumatiku Concordu, jejíž kusy pak prorazily palivovou nádrž a ta následně začala hořet.

Soudní proces, který potrvá až do konce května, by měl odpovědět na otázku, zda-li za havárii může opravdu titanová lamela, jejíž používání pro opravy letounů je zakázáno, či jestli Concorde začal hořet ještě předtím, než stroj na lamelu najel, jak tvrdí obhajoba.

Přehrát

00:00 / 00:00

V Paříži začíná soud kvůli havárii Concordu z roku 2000. Hostem Rádia Česko byl spolupracovník ČRo ve Francii, publicista Martin Hybler.

Podle leteckého publicisty Martina Veleka je z leteckého hlediska stoprocentně jisté, že došlo k proražení pneumatiky.

"Jsou to vysokotlaké pneumatiky malého průměru, aby se vešly do křídla. Jejich porucha ale nebyla úplně vzácná. Proti normálním dopravním letadlům 'bouchaly' u tohoto typu nepoměrně častěji. Ta úvaha je, že kus pneumatiky udeřil do potahu letadla, ve kterém je nádrž a došlo k jejímu proražení. Došlo k přetržení elektrického kabelu, jiskření a zapálení unikajícího paliva. Přesný sled událostí se ale teprve dozvíme," uvedl v Ozvěnách dne Radiořurnálu.

Přehrát

00:00 / 00:00

O nehodě Concordu jsme v Ozvěnách dne hovořili s leteckým publicistou Martinem Velekem.

"Kromě dvou zaměstnanců americké společnosti Continental Airlines, jsou na lavici obžalovaných také dva francouzští inženýři, kteří byli odpovědni za program Concorde a jeho konstrukci a jeden představitel ředitelství civilního letectví, což je státní organizace, která garantuje bezpečnost komerčních letů," přiblížil na Rádiu Česko spolupracovník ČRo ve Francii Martin Hybler.

Technická expertíza havárie zabrala 18 měsíců. Osm let potom se případu věnovali právníci, kteří se snažili stanovit míru trestní odpovědnosti jednotlivých aktérů.

Obhajoba chce poukázat na slabá místa letounu

Obhájci chtějí poukázat na slabá místa letounu, mezi něž patřily právě palivové nádrže na křídlech. "Pokud je známo obhajoba Continental Airlines se bude snažit prokázat, že k požáru došlo už před tím, než se Concorde odlepil od země. Podle jejich expertizy šlo o postupné opotřebování podvozku," uvedl publicista Martin Hybler.

Obžalovaní mohou být odsouzeni k pětiletému nepodmíněnému trestu a pokutě pětasedmdesát tisíc eur. Společnost Continental Airlines pak k pokutě pětinásobně vyšší.

Podle publicisty proces u francouzské veřejnosti velkou pozornost nevzbudil. "Také se dá předpokládat, že výsledek procesu bude možná trochu zklamáním. Protože většinou v technických katastrofách se jedná o tak složité záležitosti, že se nedojde k nějakému jasnému výsledku," dodal.

Tři roky po tragédii a po teroristických útocích na Spojené státy z 11. září 2001, které měly ekonomický dopad na celosvětovou leteckou dopravu, společnosti Air France a British Airways provoz Concordů ukončily.

Igor Maňour, Jan Šmíd, Tomáš Pavlíček, Katarína Brezovská Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme