V Utrechtu se otevírá největší parkoviště pro kola na světě. Cyklistů ale přibývá a Nizozemci chtějí víc

V jiných zemích by byla parkovací garáž pro 12 500 kol obrovským úspěchem. Nizozemci však úřady viní ze samolibosti. V Utrechtu se pod hlavním nádražím otevřelo nové parkoviště pro kola o velikosti 17 100 metrů čtverečných. Až k 6000 místům přibude dalších 6500 na konci roku, předběhne Utrecht Tokio a jeho podzemní garáže se stanou největším parkovištěm pro kola na celém světě, píše deník The Guardian.

Utrecht Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Návrh nového podzemního parkoviště pro kola | Zdroj: www.utrecht.nl

Nizozemská láska ke kolům je tak intenzivní, že namísto chvály jsou tamní úřady kvůli výstavbě nového parkoviště obviňovány ze samolibosti, píše britský deník. Podle kritiků 12 500 nových míst pro kola přijde vhod, je to ale stále málo, uvádí Martihn Van Es, mluvčí nizozemské cyklistické organizace Fietserbond.

Parkování kol v nizozemském Utrechtu. Ilustrační foto. | Zdroj: Profimedia

„Než se politici rozhodnou a než se věci postaví, na kole už jezdí zase víc lidí,“ vysvětluje Van Es. „Počet cyklistů v Nizozemsku stoupá každý rok. Mnoho měst v naší zemi diskutuje o nových infrastrukturách, mezitím ale čísla stoupají.“

„Jsem z Utrechtu a tady se modernizace města plánuje od roku 1989. Infrastruktura se ale dostatečně nezměnila a dnes je tu o mnoho víc cyklistů než kdysi. Velká část infrastruktury byla navíc postavena už v 80. letech,“ dodává Van Es.

Víc kol než Nizozemců

Nizozemci se snaží z městských center vytlačit automobily od 70. let minulého století. Z části jde podle deníku také o reakci na zvýšený počet úmrtí na silnicích. Úspěch kampaně je zřetelný; průměrný Nizozemec ročně na kole ujede až tisíc kilometrů.

V zemi je v současnosti přes 22,5 milionu kol, což je výrazně víc než 17 milionů lidí, kteří tam žijí. Více než čtvrtina Nizozemců dojíždí do práce na kole, cyklisti si pak často stěžují na dopravní zácpy na cyklostezkách.

Od roku 2005 vzrostl počet jízdních kolem skoro o 11 procent. V Rotterdamu za posledních 10 let přibylo 20 procent cyklistů. Utrecht je ale nejrušnější. 40 procent lidí, kteří do města dorazí vlakem, přijíždí na kole.

'Kola byla všude'

Projektová manažerka Tatjana Stenfertová, která má na starosti náměstí utrechtské železniční stanice tvrdí, že nové garáže zjednoduší mnoha lidem ve městě život. Prvních 24 hodin bude parkování v garážích zdarma, za další den pak cyklisté zaplatí 1,25 euro, což je asi 33 korun.

„V Utrechtu jezdí na nádraží hodně lidí na kole a byl to už chaos, kola byla všude, takže tohle bylo opravdu třeba,“ říká Stenfertová.

Názor organizace Fietserbond ale chápe: „Do konce roku 2018 budeme mít 12 500 míst. Ale pak budeme muset stejně udělat průzkum a najít další místa pro jízdní kola. Nikdy se to nezastaví. "

Další obří parkoviště s 8500 místy se má na jaře otevřít v Haagu, podobný prostor se nachází také pod hlavním nádražím v Delftu. Jako další se přidá nejspíš Amsterdam, který oznámil plán na výstavbu podzemního parkoviště s kapacitou 7000 míst.

dp Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme