V Zambii se za nevěstu musí zaplatit
V muslimských zemích jsou dodnes běžné dohodnuté svatby, při kterých hraje hlavní roli dohazovač. Pokud je ženich shledán rodinou dívky vhodným a přijatelným, dá se do pohybu jeho celá široká rodina. Vydá se i s dary do nevěstina domu.
Dívka, která tam hosty obsluhuje, pak dá najevo, jestli se jí mladík líbí - podá mu buď sladkou nebo slanou kávu. V případě osolené kávy námluvy končí, pokud se ovšem rodina na názor děvčete zeptá. Tradice se udržují i v afrických zemích.
Svatební pochod od Mendelsohna-Bartholdyho v Africe nezazní. Tradiční bubny ovšem nesmějí chybět. O emancipaci se v Zambii skutečně mluvit nedá. Nastávající Aleše Vacka, který žije v Zambii několik let a hodlá se na černém kontinentu usadit možná navždy, studuje univerzitu. Tradiční svatební procedury musí absolvovat stejně jako jiné nevěsty.
Aleš Vacek žije v chudém městě Solwezi na severu Zambie, kde se snaží zajistit sirotkům vzdělání díky projektu Arcidiecézní charity Adopce na dálku. Místní zvyky dobře zná, takže se nijak nebránil přistoupit na jednání, které u nás už patří jen do historické literatury.
"Je to 14 dnů, kdy jsem zaplatil cenu za nevěstu, v místní měně šest milionů kvača. Mně dali diskont, protože ji podporuji na univerzitě, tak jí pomáhám. Ale nejdřív jsem musel platit pokutu, protože s přítelkyní už 2 roky žiju,“ popsal situaci Aleš Vacek.
V minulosti a u chudých rodin se platilo a platí v naturáliích, muž musí darovat nějaké kozy, krávy nebo drůbež. Jakmile je nevěsta splacená, v případě pana Vacka šlo o pětadvacet tisíc korun, přípravy na svatbu pokračují.