Ve Francii je právo na stávku součástí ústavy, stávky mají ale svá pravidla
Lidé ve Francii stávkují často, právo na stávku je tam přímo součástí ústavy. Bývalý prezident Nicolas Sarkozy ale v době své vlády prosadil několik nových pravidel. Především zajištění minimální služby v dopravě v době stávky.
Francouzi vždy považovali právo na stávku za jedno ze svých základních práv. Ve francouzské ústavě je zakotveno od roku 1946. Nesmějí stávkovat jen policisté, zaměstnanci vězeňské správy, soudci a vojáci.
Pořád platí, že Francouz nejdříve stávkuje a pak teprve předkládá své požadavky. Kdo zná Francii, ví, že tady stávkuje kde kdo. Dokonce i různé společnosti, o kterých bychom neměli jinak ani potuchy,“ uvedl spolupracovník ČRo ve Francii Jan Šmíd.
O pravidlech stávek ve Francii jsme na Radiožurnálu mluvili se spolupracovníkem ve Francii Janem Šmídem..
Připomněl, že nedávno byly například v Paříži zavřeny plovárny, protože stávkovali plavčíci. „Je to prostě běžná součást francouzského života,“ dodal s tím, že pořád podle Šmída platí, že Francouz nejdříve stávkuje a pak teprve předkládá své požadavky.
Pokud je nějaký problém, který kvůli stávce vzniká, tak je to podle něj nejvíce vidět v dopravě. To se ale podařilo prezidentu Sarkozymu eliminovat.
„Minimální servis je zajišťován také v dalších oblastech, například u leteckých dispečerů, ale nemarkantnější to bylo v dopravě a ve školství,“ přiblížil spolupracovník ČRo ve Francii Jan Šmíd.
Německo nemá zvláštní zákon upravující právo na stávku
Číst článek
Bývalý prezident Nicolas Sarkozy prosadil například to, že stávka v dopravě musí být nahlášena minimálně 48 hodin předem a pařížské metro musí z 50 procent zajistit minimální službu a příměstské vlaky musí fungovat aspoň z jedné třetiny.
„Je tak záruka, že se lidé třeba i se zpožděním dostanou do práce,“ dodal Šmíd.
Podobná pravidla podle něj platí také u škol. „Tam je však určitá výjimka, že střední musí zůstat otevřeny, i když je stávka,“ přiblížil.