Vědci objevili 'upíří' geny komárů

Čína hlásí úspěch v boji proti komárům. Čínští vědci totiž objevili takzvané upíří geny tohoto hmyzu, a tak nepříjemné kousnutí i přenos nebezpečných nemocí by se mohly stát minulostí.

Komár

Komár | Foto: Fotobanka stock.xchng

Touhu po krvi u komárů podle nového zjištění vyvolávají enzymy, které umožňují její rychlé trávení. Peking tvrdí, že objev může znamenat i výrazné omezení přenosu nebezpečných nemocí včetně malárie, na kterou ročně umírá milión lidí.

Enzymem, který vyvolává touhu po krvi, je podle vedoucího týmu vědců z biologického institutu čínské Akademie věd serinová protéaza trypsin. Tyto takzvané upíří geny, označované jako Tryp-SPc, obsahují na tři sta genových sekvencí tvořících unikátní trávící systém komárů.

Podle čínských vědců přitom tyto látky nemají výlučně jen komáři, ale i většina živočichů a také člověk, jen v mnohem menším množství. Objev může přispět k eliminaci komárů nebo alespoň jejich touhy po lidské krvi.

Přečtěte si také:
Významné přemnožení komárů na Novojičínsku nehrozí
V Rakousku a na Slovensku se přemnožili komáři, situace se vymkla kontrole
Komáři s "mořským" genem