Za nedostatek benzínu v Británii může i pandemie. Dálkoví řidiči raději jezdí krátké trasy, míní Přibán

Ve Velké Británii se o víkendu u čerpacích stanic tvořily dlouhé fronty, lidé totiž v panice z nedostatku pohonných hmot vzali benzínky útokem. Jádrem problému ale není palivo jako takové – chybí hlavně řidiči, kteří ho po ostrovech rozvezou. Nedostatek kamioňáků je pro Británii dlouhodobý problém, připomíná politolog a publicista Alexander Tomský.

Londýn Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Britští řidiči vzali v posledních dnech čerpací stanice útokem | Foto: Beresford Hodge | Zdroj: Reuters

Z pohledu zbývajících členů Evropské unie se nabízí otázka, zda si odpadlík ze společenství tyto potíže nezpůsobil sám odchodem z EU.

Přehrát

00:00 / 00:00

Za chybějící benzín v Británii může nedostatek řidičů. Způsobil ho souběh různých okolností

Brexit skutečně zapříčinil pokles exportu do Unie až o 18 procent, uvádí Tomský. Dodává ale, že olej do ohně přilila hlavně koronavirová pandemie, která dala špatně placeným řidičům příležitost přemýšlet o tom, jestli by nemohli dělat něco jiného.

„Anglie také do konce září prodloužila vyplácení peněz za dobrovolnou izolaci a 1,7 milionu lidí – většinou dělnického povolání  tak nepracuje,“ upozorňuje pro Český rozhlas Plus politolog s tím, že kolik je v této skupině řidičů, není známo.

Podle vedoucího právně-sociologického centra na univerzitě ve velšském Cardiffu Jiřího Přibáně je nedostatek pohonných hmot jen krátkodobým problémem, atraktivním pro média. „Došlo k panickému nákupu pohonných hmot, ale to je jen momentální stav.“

Také on je přesvědčen, že stávající situaci způsobil souběh různých okolností. Řidičů nákladních vozů a cisteren totiž chybí až sto tisíc. „Brexit v tom nehraje významnou, natož pak klíčovou roli. Větší roli hraje covid, změny v daňových předpisech nebo problematické vydávání řidičských průkazů,“ vyjmenovává.

Řešení stavu věcí spočívá ve zlepšení materiálních podmínek pro dálkové řidiče a zatraktivnění tohoto povolání, shodují se hosté Tématu dne Martina Matějky. 

„Bude třeba připlatit. Navíc za covidu se mnoho řidičů dálkových nákladních automobilů, což je náročná práce, přeškolilo na menší dodávky. A zjistili, že je to mnohem pohodlnější a za lepší peníze,“ tvrdí Přibáň.

Právě stagnace platů, způsobená masivním přílivem zahraničních pracovníků, byla příčinou rozhořčení mnoha voličů, kteří hlasovali pro odchod z EU.

Poslechněte si celý audiozáznam Tématu dne Martina Matějky.

Martin Matějka, Zuzana Marková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme