Velká města se snaží omezit provoz v centrech, Vídeň částečně uzavřela známý bulvár

Snaha o omezení automobilové dopravy hýbe velkými městy po celém světě. Podzimní akce v Praze s názvem Nábřeží žije, při které bylo Smetanovo nábřeží dočasně uzavřené pro auta, vzbudila řadu pozitivních i negativních reakcí. Své zkušenosti s tím mají také ve Vídni, kde se rozhodli změnit významnou nákupní třídu v pěší zónu.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Opernhouse

Opernhouse | Foto: Anna Maňourová

Vídeňský bulvár Mariahilferstrasse je známý svými obchody, butiky světových značek a módními restauracemi. Od srpna je tato ulice částečně uzavřená pro auta, po vozovce se tak volně pohybují chodci i cyklisté.

Místostarostka města Maria Vassilakou ale přiznává, že ani v tomto směru pokrokovější Vídni není všechno na první pohled růžové.

Přehrát

00:00 / 00:00

Místostarostka Vídně Maria Vassilakou mluví o částečném uzavření bulváru Mariahilfenstrasse pro automobilovou dopravu

„I my se potýkáme s kritikou nejen řidičů, ale i dalších lidí, kteří své názory publikují na sociálních sítích. Vadí jim chaos a mají problém také s tím, že po pěší zóně jezdí lidé na kole,“ popisuje.

„Na začátku roku 2014 proto uspořádáme velkou anketu a teprve pak se rozhodneme, jestli Mariahilferstrasse bude skutečně jen pěší zónou nebo po ní dál budou jezdit auta," dodává místostarostka.

Přesvědčit zaryté odpůrce jiné než automobilové dopravy, že ulice není prostorem pouze pro auta, je stále těžké. Maria Vassilakou navíc zdůrazňuje, že v souvislosti se vzrůstajícími cenami ropy a benzinu je potřeba myslet do budoucnosti.

„Za takových deset dvacet let možná bude řada lidí, kteří si každodenní ježdění autem nebudou moci dovolit,“ varuje.

Místostarostka Vídně Maria Vassilakou | Foto: Lukas Beck

„Politici by se měli rozhodnout, jestli chtějí město, ve kterém každý obyvatel bude mít své auto, bez kterého se ani nehne, nebo město, po kterém se člověk může pohodlně pohybovat pěšky nebo veřejnou dopravou a auto si bere jen v nutném případě třeba na delší cesty," vysvětluje Vassilakou.

Všechno bude ještě dlouhý proces. Místostarostka by chtěla dosáhnout toho, aby ve Vídni do roku 2020 stoupl podíl cyklistické dopravy ze současných pěti procent na deset.

Anna Königsmarková, Anna Maňourová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme