Vídeňská Mariahilferstrasse bude patřit jenom chodcům
Vídeň bude mít od pátku novou pěší zónu. Pro auta se uzavře velká část jedné z nejslavnějších vídeňských ulic, Mariahilferstrasse. Někteří majitelé obchodů byli proti, město ale nechalo obyvatele, ať si projekt uzpůsobí podle svého. Lidé si prosadili několik oddychových zón, kde si budou moci číst nebo si odpočinout.
Nová pěší zóna je tak vlastně dílem samotných chodců a nikdo nemůže říct, že se ho neptali na jeho názor. Tuhle férovou taktiku používá Vídeň už léta.
Mariahilferstrasse je asi 1,6 kilometru dlouhý nákupní bulvár, jedna z nejdůležitějších ulic Vídně. Přetvořit tuto ulici na čistě pěší zónu chce kuráž, ve Vídni ji ale mají. První pěší zónu tu otevřeli v roce 1971.
Reportáž Vojtěcha Bergera o přeměně jedné z nejslavnějších vídeňských ulic Mariahilferstrasse na pěší zónu
„Ještě před 40 lety se kolem Stephansdomu táhly kolony aut, dneska si to nikdo neumí ani představit. A doufám, že stejné to bude i v případě Mariahilferstrasse,“ věří mluvčí vídeňské radní pro životní prostředí Andreas Bauer.
„Jsme teď v testovací fázi, pěší zónu vyzkoušíme na pár měsíců a uvidíme, jestli budou potřeba nějaké úpravy,“ dodává mluvčí.
Vídeňanka Josefína si libuje, že město dalo každému vědět, co se chystá. „Udělat z Mariahilferstrasse pěší zónu je samozřejmě dobrý nápad. Jen si nejsem jistá, že se sem pak všichni vejdou. Chodci, cyklisti, lidé s kočárky a ještě autobus, který tudy bude projíždět,“ přemítá.
Už před dvěma lety začaly veřejné diskuse s občany, pak přímo na ulici stál několik měsíců kontejner s infocentrem, kde se lidé mohli na všechno ohledně pěší zóny zeptat. A teď probíhá několikaměsíční testovací provoz, než se provedou nezvratné stavební úpravy ulice.
Pěší zóny se zprvu obávali někteří majitelé obchodů, jeden z trafikantů na Mariahilferstrasse ale změny nevidí tak dramaticky. „Pěší zóna znamená méně aut na ulici a lepší vzduch u mě v krámku. Ale jestli se mi zvýší nebo sníží tržby, to neumím odhadnout, uvidíme,“ říká trafikant.
Vídeň se za poslední půlstoletí odhodlala k řadě velkých veřejných projektů, ať už to byl protipovodňový kanál, metro anebo plošná výstavba bytů. Respekt ale budí hlavně odvaha města zeptat se lidí předem, co si o plánovaných stavbách a úpravách myslí.