Vlak pro Evropu se vydal na cestu

Jsme zvyklí, že se o současnosti a budoucnosti Evropské unie diskutuje na všech možných politických úrovních, ve vládách, parlamentech a podobně. Co byste ale řekli takové debatě ve vlaku? Není to žádná sci-fi, naopak žhavá realita těchto hodin. Ráno se dal v Berlíně do pohybu spoj s názvem "Vlak pro Evropu". Na jeho palubě se mluví o současnosti i budoucnosti pětadvacítky. Vlakem se kousek svezl i náš berlínský zpravodaj Jiří Hošek.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Evropská unie

Evropská unie

Ve "Vlaku pro Evropu" nechybějí standardní kupé, je tu jídelní vůz, ale taky jakýsi diskusní vagón s mnoha sedadly a ozvučením. Právě tam se bude osm dní intenzivně debatovat o Evropské unii. Za tu dobu vlak projede sedm zemí, které jsou s výjimkou Německa a Rakouska v Unii teprve dva roky, a udělá sedm zastávek. Na jeho palubě bude od začátku do konce na sedmdesát mladých pasažérů, vesměs studentů vysokých škol. Jedním z nich je i Josef Urbánek, který studuje historii a germanistiku. Co si od cesty netradiční soupravou slibuje?

"Evropu udělat trošku uchopitelnější, než jenom z té stránky politické. Že Evropa není jenom o tom, že se sejde nějaké grémium politiků, ale že i konkrétní lidi, vysokoškoláci nebo mladí lidé těsně po vysoké škole můžou něco konkrétního udělat v rámci Evropy; nějak k tomu přispět."

Mladí lidé si ve vlaku budou vyměňovat názory s politiky, diplomaty, vědci nebo novináři. Jeden z diskutujících při takzvaném prvním salónním rozhovoru, velvyslanec Spolkové republiky v Česku Helmut Elfenkämper, považuje Vlak pro Evropu za velkolepý nápad.

"Je to v tom i symbolika, že se Evropa posunuje dál a to právě v okamžiku, kdy hodně lidí říká, že se Evropské unii nedaří moc dobře. Jsem velmi zvědavý na názory všech těch mladých lidí, zajímá mě, kde je tlačí bota. Od referend ve Francii a Nizozemsku, kde voliči odmítli Evropskou ústavní smlouvu, jsou politici terčem kritiky, že se moc vzdálili od toho, co lidé opravdu chtějí a co si myslí," trefuje hřebíček na hlavičku Helmut Elfenkämper. Ten počítá s tím, že ze strany studentů přijde řeč i na ožehavá témata. Tím je bezesporu omezený přístup unijních nováčků na německý a rakouský pracovní trh.

"Rakouská vláda se v těchto dnech rozhodla prodloužit, podobně jako Německo, přechodné období o další tři roky. Je ale samozřejmé, že otázka volného zaměstnávání a studia v zemích Evropské unie je naprosto rozhodující, pokud máme mladou generaci pro evropský projekt získat," domnívá se velvyslanec Elfenkämper.

A jakou pozici bude v této otázce hájit další německý účastník vlakové diskuse, pražský zpravodaj agentury DPA Wolfgang Jung? "Bylo by groteskní, kdybych tvrdil, že Češi nesmějí pracovně do Německa; já, který může 12 let žít v Praze! Volný pohyb osob je jedním ze základních pilířů Evropské unie. Rozhodnutí Německa a Rakouska má čistě politické pozadí. Ostatně Česká republika má taky svá přechodná období - Čech si třeba v Německu může koupit dům, ale já v Česku ne...," připomíná německý zpravodaj.

Josef Urbánek věří, že se podobné politické předsudky může aspoň částečně během jízdy "Vlakem pro Evropu" podařit odbourat. Závěry železničních debat by se měly zhmotnit v takzvané Evropské deklaraci. Ta by měla nastínit vize dalšího směřování Evropské unie.

Doufejme, že než souprava dojede 1. května zpátky do Berlína, nikdo nezatáhne ve "Vlaku pro Evropu" za záchrannou brzdu nebo spoj nevjede na slepou kolej. Kdo ví, jak by to pak s pětadvacítkou dopadlo ...

Jiří Hošek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme