Vlakem rychle od studeného Baltu k teplému Jadranu

Polské přístavy u Baltického moře a přístavy na italském pobřeží Jaderského moře by mohla spojit velkokapacitní železnice. Deklaraci o výstavbě koridoru, který by měl spojit polský přístav Gdaňsk s italskou Ravenou, podepsalo v Bruselu čtrnáct evropských regionů.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Železniční doprava. Ilustrační foto.

Železniční doprava. Ilustrační foto. | Foto: Tomáš Adamec

Koridor by sloužil hlavně nákladní dopravě a značně by snížil přepravu kamiony po Evropě v severojižním směru. Mohl by se ale využít i pro osobní vlaky. Deklaraci o podpoře realizace projektu podepsal v Bruselu víc než tucet zástupců regionů z Polska, Česka, Slovenska, Rakouska a Itálie.

S větrem o závod by mohly uhánět vagóny s kontejnery z lodí vyložených v Gdaňsku na jih k nám i k sousedům, nebo dál do italského přístavu Ravena a odtamtud třeba další lodí Suezským průplavem zase někam do světa.

Kousky budoucího železničního koridoru Balt-Jadran přitom už existují. Třeba některé tunely v Rakousku. Podle Joanne Mikl-Leitnerové, ministryně pro evropské záležitosti spolkové země Dolní Rakousko, jde teď o získání evropských peněz na propojení všech tratí.

"Aby z koridoru mohly těžit všechny zúčastněné země, je třeba dosud izolované části tratí spolu propojit, aby vznikla síť vysokorychlostních kolejí, které bychom mohli využívat. Na to jsou potřeba peníze. Abychom na tento projekt mohli získat peníze z Bruselu, musíme se spojit. Mnohem lépe se bude lobovat všem regionům zároveň," říká dolnorakouská představitelka.

Polské Pomořanské vojvodství vidí v budoucím koridoru možnost zvýšit konkurenceschopnost přístavů v Gdańsku a Gdyni. Zboží by se daleko lépe a snadněji přepravovalo na jih do Česka nebo Rakouska. Spojení obou protilehlých moří na severu a jihu Evropy může v budoucnu sloužit i pro vlaky osobní přepravy.

Češi by pak mohli přijet na dovolenou k Baltu třeba do Sopot. Poláci by zas mohli jezdit na zimní lyžování do hor do Čech nebo do Rakouska. V tom je ještě přidaná hodnota tohoto projektu, předpověděl maršálek Pomořanského vojvodství Jan Kozlowski.

Na trase koridoru je ale několik citlivých míst, kudy má trať vést. Jedním z neuralgických bodů je Jižní Morava. Konkrétně přesun hlavního nádraží v Brně. Pokud se nepodaří tento problém rychle vyřešit, mohl by se důležitý koridor českému území úplně vyhnout.

Pavel Novák, Miroslav Panuška Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme