Vrak Costy Concordie se zvolna vynořuje. Operace bude trvat déle

Operace otáčení vraku lodi Costa Concordia do svislé polohy se oproti odhadům prodlouží. U italského ostrova Giglio začala s tříhodinovým zpožděním kvůli špatnému počasí. Zhruba ve 14 hodin se loď se odlepila od mořského útesu, i když už v poledne byly vidět nad mořskou hladinou první metry trupu lodi, které byly ještě ráno pod vodou. Teď je však jasné, že vyzdvihování se o několik hodin prodlouží - původně mělo trvat jen 12 hodin.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Narovnávání lodě Costa Concordia

Narovnávání lodě Costa Concordia | Zdroj: Reuters

"Vrak začal na tah lan okamžitě reagovat, dopoledne jsme zaznamenali narovnání o jeden až jeden a půl stupně, to se ale ještě loď neodlepila ode dna,“ řekl koordinátor vyprošťovacích akcí Sergio Girotto.

Lana teď táhnou vrak lodi nahoru takovou rychlostí, která ji zvedá nad hladinu o 3,5 m za hodinu. Voda kolem lodi je zatím čistá a k žádným únikům toxických látek nedochází.

Přehrát

00:00 / 00:00

O vyzvedávání lodi mluvili spolupracovník ČRO v Itálii Josef Kašpar a Ctirad Pacák z odboru plavby ministerstva dopravy

Vrak Costy Concordie se podařilo odpoutat od útesu ostrova Giglio a nyní spočívá na betonových platformách, které technici a inženýři vybudovali na mořském dně. Teď nastává další fáze, kdy bude potřeba využít obrovské plováky, které jsou na stranách lodi, a dostat vrak na hladinu.

„Na akci dohlíží jedenáct inženýrů. Máme i inženýrku z Německa, která má na starosti elektroniku. Samozřejmě sledujeme, jak se vrak vyvíjí v průběhu vyprošťování. Při každém kroku monitorujeme loď nad hladinou i pod ní. Než bude vizuálně něco znát, na to si budete muset počkat. Ale operace začala a zatím jde podle plánu,“ poznamenal koordinátor prací Sergio Girotto z firmy Titan-Micoperi.

Přehrát

00:00 / 00:00

Vyzdvihování sleduje i reportér Martin Ježek

Podle inženýra Karla Zemana, emeritního kapitána dálné námořní plavby, je největší riziko vyprošťování už snad zažehnané. „Loď nesklouzla ze skalnatého břehu ostrova dále do hlubin,“ poznamenal.

Teď jde podle něj o to, aby se podařilo uvolnit některé prostory lodi od vody. „Tedy vypudit vodu stlačeným vzduchem, což půjde postupně po nějakých úsecích. A potom se budou zřejmě snažit loď odtáhnout do nějakého většího přístavu. Ten je ale až v Livornu, což je ale dost daleko,“ zauvažoval kapitán.

Přehrát

00:00 / 00:00

O vyzvedávání vraku Costy Concordie jsme na Radiožurnálu mluvili s inženýrem Karlem Zemanem, emeritním kapitánem dálné námořní plavby

Karel Zeman se domnívá, že se realizační tým nebude snažit vyzvednout loď až nad hladinu, ale že ji bude přepravovat částečně i pod hladinou. „Že by její váha spočívala na plovácích a potom by ji s pomocí několika remorkérů, samozřejmě za vhodného počasí, velmi pomalým chodem přepravili do suchého či plovoucího doku,“ řekl.

Na vyprošťovací akci lodě Costa Concordia se podílí i česká firma

Číst článek

Pokud se povede loď do rána narovnat a stabilizovat, začnou zítra potápěči prohledávat vnitřní prostory lodi. Budou se snažit najít těla dvou dosud pohřešovaných obětí neštěstí - padesátiletou ženu ze Sicílie a mladého indického číšníka. Do přístavu přijedou zítra také rodiny obou pohřešovaných, aby mohly případně převzít ostatky svých blízkých.

Celá operace bude stát 600 milionů eur, tedy asi 15 miliard korun a účastní se jí na 500 expertů z 24 zemí světa. Jde zřejmě o nejnáročnější a nejdražší záchranu potopené lodi v námořní historii.

Costa Concordia ztroskotala 13. ledna roku 2012. Její kapitán Francesco Scettino čelí obvinění z neúmyslného zabití 32 lidí a předčasného opuštění potápějící se lodi. Hrozí mu až dvacetiletý trest.

Plán napřímení ztroskotané lodi Costa Concordia | Foto: ČTK

mkp, Lucie Chvojková, bre, Martin Ježek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme