Vrak Costy Concordie se zvolna vynořuje. Operace bude trvat déle
Operace otáčení vraku lodi Costa Concordia do svislé polohy se oproti odhadům prodlouží. U italského ostrova Giglio začala s tříhodinovým zpožděním kvůli špatnému počasí. Zhruba ve 14 hodin se loď se odlepila od mořského útesu, i když už v poledne byly vidět nad mořskou hladinou první metry trupu lodi, které byly ještě ráno pod vodou. Teď je však jasné, že vyzdvihování se o několik hodin prodlouží - původně mělo trvat jen 12 hodin.
"Vrak začal na tah lan okamžitě reagovat, dopoledne jsme zaznamenali narovnání o jeden až jeden a půl stupně, to se ale ještě loď neodlepila ode dna,“ řekl koordinátor vyprošťovacích akcí Sergio Girotto.
Lana teď táhnou vrak lodi nahoru takovou rychlostí, která ji zvedá nad hladinu o 3,5 m za hodinu. Voda kolem lodi je zatím čistá a k žádným únikům toxických látek nedochází.
O vyzvedávání lodi mluvili spolupracovník ČRO v Itálii Josef Kašpar a Ctirad Pacák z odboru plavby ministerstva dopravy
Vrak Costy Concordie se podařilo odpoutat od útesu ostrova Giglio a nyní spočívá na betonových platformách, které technici a inženýři vybudovali na mořském dně. Teď nastává další fáze, kdy bude potřeba využít obrovské plováky, které jsou na stranách lodi, a dostat vrak na hladinu.
„Na akci dohlíží jedenáct inženýrů. Máme i inženýrku z Německa, která má na starosti elektroniku. Samozřejmě sledujeme, jak se vrak vyvíjí v průběhu vyprošťování. Při každém kroku monitorujeme loď nad hladinou i pod ní. Než bude vizuálně něco znát, na to si budete muset počkat. Ale operace začala a zatím jde podle plánu,“ poznamenal koordinátor prací Sergio Girotto z firmy Titan-Micoperi.
Podle inženýra Karla Zemana, emeritního kapitána dálné námořní plavby, je největší riziko vyprošťování už snad zažehnané. „Loď nesklouzla ze skalnatého břehu ostrova dále do hlubin,“ poznamenal.
Teď jde podle něj o to, aby se podařilo uvolnit některé prostory lodi od vody. „Tedy vypudit vodu stlačeným vzduchem, což půjde postupně po nějakých úsecích. A potom se budou zřejmě snažit loď odtáhnout do nějakého většího přístavu. Ten je ale až v Livornu, což je ale dost daleko,“ zauvažoval kapitán.
O vyzvedávání vraku Costy Concordie jsme na Radiožurnálu mluvili s inženýrem Karlem Zemanem, emeritním kapitánem dálné námořní plavby
Karel Zeman se domnívá, že se realizační tým nebude snažit vyzvednout loď až nad hladinu, ale že ji bude přepravovat částečně i pod hladinou. „Že by její váha spočívala na plovácích a potom by ji s pomocí několika remorkérů, samozřejmě za vhodného počasí, velmi pomalým chodem přepravili do suchého či plovoucího doku,“ řekl.
Na vyprošťovací akci lodě Costa Concordia se podílí i česká firma
Číst článek
Pokud se povede loď do rána narovnat a stabilizovat, začnou zítra potápěči prohledávat vnitřní prostory lodi. Budou se snažit najít těla dvou dosud pohřešovaných obětí neštěstí - padesátiletou ženu ze Sicílie a mladého indického číšníka. Do přístavu přijedou zítra také rodiny obou pohřešovaných, aby mohly případně převzít ostatky svých blízkých.
Celá operace bude stát 600 milionů eur, tedy asi 15 miliard korun a účastní se jí na 500 expertů z 24 zemí světa. Jde zřejmě o nejnáročnější a nejdražší záchranu potopené lodi v námořní historii.
Costa Concordia ztroskotala 13. ledna roku 2012. Její kapitán Francesco Scettino čelí obvinění z neúmyslného zabití 32 lidí a předčasného opuštění potápějící se lodi. Hrozí mu až dvacetiletý trest.