Výtah - věc pro mrakodrapy nezbytná

Výtahy a jejich bezpečnost, zdánlivě banální téma. Kolébkou výtahů je Amerika. O tom, jak elevátory vznikly, jak jsou bezpečné a jak je dnes Američané používají, vám poví zpravodaj Českého rozhlasu ve Spojených státech, Alexandr Pícha.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Výletníci se kochají siluetou Manhattanu

Výletníci se kochají siluetou Manhattanu | Foto: Milan Kopp

Jedna z prvních věcí, která vás v Americe napadne je to, že kdyby nebyly výtahy, Američané by si je museli vymyslet. A to se také stalo. Za první opravdový výtah je považován ten, který má automatickou brzdu. Jeho vynálezce Elisha Otis ho v roce 1853 předvedl v New Yorku drastickým způsobem. Na veřejné ukázce plně naložil zdviž, vyvezl ji do nejvyššího místa a pak přesekl lano sekyrou. Jeho mechanismus výtah zastavil a Otisova firma dostala spoustu zakázek od prvních newyorských mrakodrapů až po výtahy v Eiffelově věži, která se začínala stavět v Paříži.

Američané si dnes opravdu život bez výtahů nedokážou představit: "Většina domů má především výtahy. Schody jsou únikových východem, někde jsou situovány ven, jen železné nekryté, ale na každém patře k nim musejí vést označené dveře. Stále jsou nejlepším prostředkem bezpečnosti, kdyby se cokoliv stalo," říká technik Roy z Washingtonu.

Bezpečnost a zase bezpečnost, je už dlouho hlavním požadavkem na výtahy ve Spojených státech. Když navštívíte v New Yorku Empire State Building, můžete slyšet příběh ženy, která přežila pád výtahu z 80. do 35. patra, když v roce 1945 narazil do mrakodrapu vojenský bombardér.

Provoz mnoha výtahů ve vysokých mrakodrapech měla dlouho na starosti obsluha v každé kabině, které se říkalo "elevator boy". "Už dvacet let jsem neviděl žádný výtah s touto obsluhou. Bylo to příjemné, ale drahé, o bezpečnost se teď stará technika s minimálně zdvojeným jištěním," dodává s trochou sentimentu Roy.

Dnešní výtahy v mrakodrapech mají aerodynamicky tvarované kabiny a výjimkou není dvojí režim rozjezdu pro lidi, kteří by z většího zrychlení mohli mít zdravotní problémy. Většina Američanů ale v mrakodrapech nežije. Residenční domy bývají často jen o málo vyšší než jaké se staví u nás.

Požadavky na výtahy v těchto budovách lapidárně popisuje manažer z rezidenční čtvrti v George Townu Alen Thomason: "Mám na starosti domy s výtahy, pro lidi tady hodně znamená bezpečnost a čas. Kdyby se náhodou stalo, že se výtah porouchá, v domě s recepcí musí být zprovozněn do pěti až deseti minut."

Domy bez recepce mají na starosti specializované firmy. I výtahy v méně drahých domech mají tlačítka nebo takzvané call box napojené na jejich centrály, takže se nemusíte bát vstoupit do výtahu bez mobilního telefonu: "Američané mají rádi výtahy, jsou na nich závislí. Proto tu výtahy musí fungovat perfektně a proto je také byznys zabezpečování výtahů tak populární," vysvětluje Rox. Co ale dělat, když chcete chodit po schodech. Také v domě ve Washingtonu, kde bydlím, jsou schody pochopitelně jen v únikové chodbě. Chodím tedy tam, ale nevím, jak dlouho mi to vydrží. Místní lidé mě zřejmě začínají považovat tak trochu za podivína - asi odněkud z Evropy.

Alexandr Pícha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme