Vzdušný prostor nad Evropou se má postupně znovu otevírat
Stále více evropských zemí otevírá svůj vzdušný prostor. V Česku začne běžný letecký provoz v osm hodin ráno. Ministři dopravy EU se dohodli rozdělit letecký prostor nad Evropou na tři zóny, přičemž ve dvou z nich se bude moci už létat. Podle britského leteckého úřadu se ale na obloze objevil nový mrak popelu a páry. Plánované otvírání leťišt tedy některé země přehodnocují.
Ministři dopravy sedmadvacítky se na mimořádné schůzce dohodli na rozdělení Evropy do 3 pásem. Úplný zákaz letů bude platit jen v zóně vysoce zamořené sopečným prachem. O povolení letů v druhé zóně – ohrožené nižšími koncentracemi prachu budou rozhodovat národní orgány pro leteckou bezpečnost.
V poslední – čisté zóně žádná omezení pro letadla neplatí. Rozsah zamořených zón by se přitom podle systémového ředitele Evropské organizace pro bezpečnost leteckého provozu Eurocontrol Bo Redeborna měl snižovat.
„Zasažená byla necelá polovina území Evropy. Teď by to mělo být výrazně méně než třetina,“ uvedl.
Zamořená zóna se prozatím drží nad zeměmi, kde jsou nejfrekventovanější evropská letiště. „Zdá se, že nejhorší podmínky ještě budou nad Velkou Británií, Irskem, státy Beneluxu, a západní částí Německa s přesahem dále na východ," uvedl Bo Redeborn.
Dodal ale, že vše se rozhodne podle stavu v úterý ráno. Vítr může bezletovou zónu posunout například severně nebo jižně od Amsterdamu. Bo Redeborn také odhaduje, že by mohlo vzlétnout asi o 15 procent více letadel než v pondělí.
Pokud bude pokračovat současný vývoj a nezačne soptit další islandský vulkán, mohlo by být evropské nebe bez sopečného prachu asi ve čtvrtek.
Německé nebe zůstane až na výjimky do 14 hodin uzavřené
Zákaz letů nad Německem prodloužily tamní úřady až do dnešní 14 hodiny. Ten se ale netýká tzv. „letů za viditelnosti“ v nižších výškách. Právě tímto způsobem chce společnost Lufthansa dopravit domů 15.000 turistů, kteří uvízli ve vzdálených destinacích.
50 dálkových strojů Lufthansy má v těchto hodinách dopravit do vlasti německé občany uvězněné nedobrovolně v Severní a Jižní Americe, Africe a Asii. Už během pondělka přepravila společnost Air Berlin při letech „za viditelnosti“ prvních 15.000 cestujících.
Stávající pravidla se hrubě nelíbí odborovému sdružení pilotů Cockpit. Podle něj je nebe s obsahem vulkanického prachu buď bezpečné anebo ne.
Odboráři upozorňují, že navíc u Lufthansy provozní pokyny „lety za viditelnosti“ vůbec nepovolují. Vadí jim taky, že se nepočkalo na výsledky měření Centra letového provozu (DLR), které úspěšně poslalo průzkumný letoun přímo do mraku sopečného popílku.
Francie začne obnovovat letecký provoz v 8 hodin ráno
Francie dnes začne postupně obnovovat letecký provoz. Od osmé hodiny se otevřou koridory mezi Paříži a letišti v jižní Francii a také na sever od linie Nice – Nantes.
K tomuto rozhodnutí přispěly i výsledky testovacích letů společnosti Air France. Po zasedání vlády oznámil premiér Francois Fillon, že se chystá "částečné znovuotevření" letišť.
Zároveň se začínají vyčíslovat ztráty. Společnost Air France prý přišla o 36 miliónů eur denně.
Znovuotevřením letišť ale dopravní komplikace pro Francouze nekončí. Třináctým dnem totiž pokračuje stávka na železnici. Pojede omezený počet vlaků, včetně těch příměstských z Paříže, která vozí cestující na místní letiště Charlese de Gaullea a Orly.
Evropským aeroliniím by mohly se zacelením ztrát pomoci vlády
S pokrytím ztrát by mohly evropským leteckým společnostem pomoci členské země Unie. Uzavření vzdušného prostoru nad Evropou stojí aerolinie denně asi 250 milionů dolarů.
Evropská komise je ochotná povolit pomoc členských států postiženým společnostem. Nejedná se ale o předem vydaný souhlas s poskytnutím jakékoli státní podpory. O její povolení budou muset členské země nadále žádat.
Komise ale slibuje, že bude žádosti posuzovat velmi rychle. Mluvčí komisaře pro hospodářskou soutěž Amelia Torresová upozornila na pevně dané podmínky takové pomoci.
„V evropských smlouvách jsou pravidla, která umožňují členským zemím pomoci zmírnit škody způsobené přírodními katastrofami, nebo výjimečnými situacemi,“ uvedla.
Jakákoli pomoc poskytnutá leteckým společnostem musí být podle ní úměrná ztrátám, které utrpěly. Musí se také zachovat zásada nediskriminace konkurentů na trhu.