Za dvě projetí na oranžovou už Číňané o řidičák nepřijdou, pravidla platila jen týden

Přísnější pokuty za jízdu na oranžovou, pití nebo telefonování za volantem, tak chtěli čínští úředníci zlepšit dopravu hlavně na silnicích v Pekingu. Pokus se jim však vymkl z rukou, když místo omezení počtu nehod jich kvůli novým pravidlům přibylo. Přísnější tresty, které platily od začátku ledna, tak úřady po týdnu zrušily.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dopravní ruch v Pekingu neutichá ani po půlnoci | Foto: Robert Mikoláš

Nové předpisy údajně způsobovaly ještě více dopravních nehod než předtím. Například nové omezení neprojíždět křižovatku nikdy na oranžovou vedlo k prudkému brzdění a následným šťouchancům.

Podle nového sazebníku mohl řidič přijít o oprávnění, když byl dvakrát přistižen při projetí na oranžovou. Přísněji se také trestalo telefonování za volantem nebo příliš rychlá jízda. Policisté si také chtěli posvítit na motoristy brázdící silnice s alkoholem v krvi.

Přehrát

00:00 / 00:00

O dopravních pravidlech v Číně informovala asijská zpravodajka ČRo Kateřina Procházková.

Za většinu těchto přestupků se zvyšoval, v některých případech i zdvojnásobil počet trestných bodů.

Ministerstvo dopravy neudalo žádný důvod ke zrušení těchto přísnějších trestů. Jedno z možných vysvětlení je, že strach úředníkům nahnaly petice a vzkazy nespokojených motoristů, kterými se během několika dnů zaplnily čínské sociální sítě.

Řídit není ve velkých městech v Číně vůbec jednoduché. Číňané nedodržují základní dopravní předpisy ani pravidla, jako je například metoda zipu, přednost v jízdě a podobně.

Podle čínského ministerstva dopravy za to může rostoucí počet automobilů na silnicích. Okem běžného pozorovatele se zdá, že na vině je spíše nedostatečné vzdělání řidičů a vymáhání pokut.

Z běžné zkušenosti z čínských silnic jsou pak nejhorší privilegované vozy, tedy vozy označené jako VIP, které mohou v podstatě porušovat všechna pravidla dopravního provozu. Policisté se je navíc bojí zastavovat a pokutovat, stejně jako většinu luxusních vozů.

Kritickou situaci na silnicích v Číně potvrzuje i statistika dopravního inspektorátu, podle které loni zemřelo při dopravních nehodách na silnicích v Číně více než 60 tisíc lidí.

Kateřina Procházková, Vojtěch Kouřímský Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme