Za havárii Concordu a smrt 113 lidí americké aerolinky nemohou, rozhodl soud

Americká společnost Continental Airlines není zodpovědná za havárii Concordu, při které v roce 2000 zemřelo 113 lidí. Překvapivé rozhodnutí vynesl odvolací soud ve Versailles, který zrušil původní rozhodnutí. To dávalo vinu právě této letecké společnosti, protože z jejího stroje startujícího před Concordem odpadla lamela. Ta pak prorazila palivovou nádrž nadzvukového letadla, které začalo hořet.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nehoda letadla Concorde v Paříži v červnu 2000

Nehoda letadla Concorde v Paříži v červnu 2000 | Zdroj: ČTK

Společnost Continental Airlines byla před dvěma lety odsouzena k pokutě 1,2 milionu eur, navíc Air France požadovala dalších 15 milionů za náhradu škody.

Letadlo se zřítilo poté, co krátce po startu začaly hořet palivové nádrže, které se dostaly do styku s kovovou lamelou. Ta vypadla z letadla americké společnosti startujícího před Concordem.

Přehrát

00:00 / 00:00

O rozhodnutí soudu v případu nehody Concordu informoval zpravodaj Českého rozhlasu Jan Šmíd

Právníci Continental Airlines ale dnes v odvolacím řízení dokázali, že existují fotografie, na nichž hoří palivové nádrže ještě předtím, než mohly pneumatiky letadla přijít do kontaktu s lamelou. Palivové nádrže byly tak slabé, že je mohlo prorazit cokoliv, například i části protržené pneumatiky.

Concordy navíc vždy trpěly vysokou poruchovostí. Odvolací soud dal nakonec firmě za pravdu. Případ je tak po dnešku definitivně uzavřen, proti rozhodnutí soudu ve Versailles už není odvolání.

Při havárii zahynulo 113 lidí a i po dvanácti letech vzbuzuje tato tragédie silné emoce. „Když letí letadlo, tak poslouchám jakýkoli podezřelý zvuk, sleduji jeho výšku a kontroluji, jestli je všechno v pořádku. Už se toho nezbavím,“ vzpomíná Virginie, které bylo v době neštěstí 36 let.

Havárie měla velký podíl na tom, že tři roky po nehodě Concordy přestaly létat. Ukázalo se, že náklady na jejich provoz jsou příliš vysoké a problémy, které způsobují, i nejistota kolem technických potíží, se nedá vyrovnat ani tím, že cesta z Paříže do New Yorku trvá jen tři hodiny. Ukázalo se, že lety jsou nerentabilní. Dvacet strojů tak bylo postupně stahováno z provozu, nakonec zůstaly jen u British Airways, které Concordy nakonec také opustily.

Jan Šmíd, Mirko Kašpar Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme