Za havárii ruského letadla zřejmě mohou brzdy a nefunkční režim zpětného chodu

Pět lidí zemřelo při havárii ruského letadla charterové společnosti Red Wings na moskevském letišti Vnukovo. Další tři členové posádky i nadále bojují o život v nemocnici. Proč se letadlo zřítilo, vyšetřovatelé ale ještě nezveřejnili. Podle neoficiálních informací agentury Interfax mohly za katastrofu špatné brzdy a nefunkční režim zpětného chodu.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nehoda letadla ruské společnosti Red Wings si vyžádala pět obětí

Nehoda letadla ruské společnosti Red Wings si vyžádala pět obětí | Zdroj: Reuters

„Zpětný chod je obraceč tahu. Tah motoru, který normálně směřuje dozadu a žene letadlo dopředu, je buď systémem kaskád, lopatek nebo určitých překážek. V proudu spalných plynů se tah otočí víceméně dopředu a pronikavým způsobem brzdí letadlo,“ vysvětluje letecký publicista Martin Velek.

„To je to, co slyšíte, když přistáváte, po doteku podvozku motory znovu zvýší otáčky, a to je ono brzdění,“ dodává.

Přehrát

00:00 / 00:00

O možných příčinách nehody ruského letadla mluvil v Odpoledním Radiožurnálu letecký publicista Martin Velek.

Obecně se zpětný chod používá proto, aby se šetřily brzdy na dráze. Jeho význam roste v okamžiku, kdy jsou adhezní podmínky na dráze horší – led, sníh, hodně vody a podobně. Tah motorů přispívá ke zkrácení dojezdu letadla.

Ředitel RUS Aviationu Alexandr Neradko uvedl, že pilot byl velmi zkušený a měl vždy dobré výsledky.

„Přistání proběhlo. Otázka je, co se všechno stalo, kde se letadlo dotklo dráhy. Většinou se stává, že k nehodě přispívá víc faktorů. Tupolev 204 měl problémy s brzdovým systémem, nehoda v Novosibirsku měla stejnou příčinu. Klást to na vinu pilotovi je dost obtížné,“ je přesvědčen Velek.

Havárie letadla na moskevském letišti má pátou oběť. V nemocnici zraněním podlehla letuška

Číst článek

Navíc na letišti Vnukovo se opravuje jedna dráha, podle Velka nebylo možné zvolit lepší směr dráhy a navíc letadlo sedalo s bočním větrem.

„Ten dosahoval v nárazech až 15 metrů za vteřinu. To může být jednou z přispívajících příčin. Nikoli tou hlavní, ale věci se většinou sčítají v tom negativním smyslu,“ dodává Velek.

Pardubické letiště na přelomu roku odbaví stovky cestujících, hlavně z Ruska

Číst článek

Ruské letadlo při přeletu z Pardubic do Moskvy po opakovaném pokusu o přistání nakonec v sobotu odpoledne tvrdě dosedlo na letišti Vnukovo. Stroj vyjel z přistávací dráhy, proboural ochranou bariéru oddělující letiště od rušné příměstské dálnice, rozlomil se na tři kusy a začal hořet.

„Když jsem došel blíže, uviděl jsem dívku, byla celá v krvi, měla rozbitou hlavu a křičela pomožte. Tak jsem ji objal a snažil se ji uklidnit a ptal se, kde jsou další, popsal televizi Rasija 24 jeden ze svědků katastrofy.

Silvie Třeslínová, Michaela Vydrová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme