Za nehodu Concordu může podle soudu Continental Airlines

Francouzský soud vynesl rozsudek nad viníky havárie nadzvukového dopravního letounu Concorde. Stroj společnosti Air France havaroval před deseti lety krátce po startu z pařížského letiště Charlese de Gaullea.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Osudový start Concordu v Paříži

Osudový start Concordu v Paříži | Foto: Aerospaceweb.org

Soud v Pontoise uznal trestně odpovědnou za havárii americkou leteckou společnost Continental Airlines. Odsoudil jí za neúmyslné zabití k 200 tisícům eur pokuty. Jejího mechanika k 15 měsícům vězení.

Jak v Odpoledním Radiožurnálu doplnil pařížský zpravodaj Čro Jan Pokorný , Continental Airlines má také zaplatit ještě milion eur francouzské společnosti Air France. „A to 500 tisíc eur jako náhradu škody za morální újmu a dalších 500 tisíc za poškození dobrého jména,“ dodal.

Přehrát

00:00 / 00:00

Aktuální informace o Concordu přinesl v Odpoledním Radiožurnálu zpravodaj ČRo Jan Pokorný.

Výrobce Concordu, společnost EADS, je podle soudu občanskoprávně vinna za tragédii a má zaplatit 30 procent z celkové částky za způsobené škody.

Příčinou havárie, při níž zemřelo 113 lidí, byla titanová lamela, která se odtrhla od letadla společnosti Continental Airlines. Zůstala na startovací dráze. Concorde na ni při vysoké rychlosti najel než se odlepil od země. Lamela protrhla pneumatiku, jejíž kusy prorazily palivovou nádrž pod křídlem. Kerosin se vzňal a letadlo se zřítilo u obce Gonesse na malý hotel.

Obhájce americké společnosti – významný francouzský právník - se podle zpravodaje snaží prokázat, že Concorde hořel ještě před tím, než mu praskla pneumatika. „A o rozsudku říká, že ho vynesl soud v zájmu Francie a kvůli zachování dobrého jména značky Concorde,“ uvedl.

Budoucnost nadzvukových letounů

Připomněl, že program Concorde pak skončil a poslední let se uskutečnil 24. září 2003. „Důvodem však nebyla jen tragédie letadla, ale také propad v letecké dopravě po 11. září 2001, hlasitost nadzvukového stroje a také vysoká spotřeba leteckého petroleje,“ řekl zpravodaj.

Dodal, že skupiny nadšenců, mezi kterými jsou bývalí mechanici a inženýři programu Concorde, velice usilují o to, aby se nadzvukový letoun vrátil na nebe.

„Zkoušejí testovat jeho motory, zda jsou stále v pořádku a plánují, že by se Concorde slavnostně mohl objevit ve vzduchu při zahájení londýnské olympiády v roce 2012,“

Jan Pokorný, Jiří Chum, Katarína Brezovská Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme