Za německé dálnice se možná bude platit
V Německu se možná začne platit za dálnice. Nejen Němci, ale i mnozí návštěvníci této země si přitom zvykli, že tisíce kilometrů tamější dálniční sítě se využívají bezplatně. Jenže ministr dopravy Peter Ramsauer tvrdí, že současná situace je neudržitelná.
Prohlášení ministra Ramsauera znělo docela kategoricky. Argumentuje tím, že enormně zatěžované německé dálnice jsou v podstatně horším stavu, než bývaly a totéž se dá říci o německé státní pokladně. Peníze získávané z dosavadní daňové zátěže pro německé řidiče, což je ekologická daň, daň z minerálních olejů a DPH, se z velké části dosud rozpouštěly v bezedném státním rozpočtu a na výstavbu a opravy silnic se dostávalo jen velmi málo. Kdyby se dálnice zpoplatnily, veškeré získané prostředky by šly do rozpočtu ministerstva dopravy.
O možném zpoplatnění dálnic v Německu mluvil na Radiožurnálu tamní bývalý zpravodaj Českého rozhlasu Jiří Hošek
Existuje několik variant, ministr zatím zmínil jen rakouskou cestu. V Rakousku se za roční vinětu platí 76,5 eur.
„Přepočítávají se i jiné varianty, například s nějakou blíže neupřesněnou elektronickou známkou, která by ročně mohla stát 80 nebo 100 eur. Kdyby to bylo 80 eur, roční výnos by byl asi 3,4 miliardy eur. Dražší viněta by přinesla asi 4,17 miliardy eur. Četl jsem také o extrémní variantě, že by němečtí řidiči museli zaplatit 365 eur, což už je docela bolestivá částka. Znamenalo by to ale současně, že by se zrušila daň za motorová vozidla,“ říká bývalý zpravodaj Českého rozhlasu v Německu Jiří Hošek.
Podle něj má zpoplatnění dálnic velkou překážku a tím je kancléřka Angela Merkelová, která je proti němu. Tvrdí, že v tomto volebním období je to záležitost neprůchodná. Ovšem bavorská CSU, ze které je i ministr dopravy, se v otázce chová ve spolkové vládě čím dál více odbojně.
„CSU se chce na problematice profilovat, na nadcházejícím stranickém sjezdu chystá k věci usnesení a otázku chystá prosadit ve spolkové vládě,“ dodává Hošek.