Za zřícením letadla na Sibiři může stát selhání pilota či techniky, ale i silný mráz

Za nehodou letadla u sibiřského města Ťumeň může být chyba pilota nebo selhání techniky. Tvrdí to vyšetřovatelé, kteří zkoumají možné příčiny neštěstí. Naopak teroristický útok nebo chybu pozemního personálu letiště téměř vyloučili. Podle leteckého publicisty Martina Velka může být jednou z příčin i silný mráz, který křídlům moderních letadel nesvědčí.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Ruští vyšetřovatelé u havarovaného letounu ATR-72 na Sibiři

Ruští vyšetřovatelé u havarovaného letounu ATR-72 na Sibiři | Zdroj: Reuters

Při leteckém neštěstí zahynulo zřejmě 31 lidí, dalších 12 cestujících havárii stroje ATR-72 přežilo a je s těžkými zraněními v nemocnici. Nyní se prověřují dvě verze možných příčin – chyba pilota nebo selhání techniky.

Ruská média uváděla i možnou chybu pozemního personálu, to ale vyšetřovatelé odmítají. Stejně tak vyvrátili, že mohlo jít o teroristický útok.

Letadlo se zřítilo krátce po vzletu nedaleko Ťumeně, řídící věž ztratila kontakt s piloty asi po třech minutách. Podle všeho se piloti pokusili nouzově přistát, ale stroj se zřítil, rozlomil se na tři kusy a začal hořet. Někteří svědkové neštěstí, kteří žijí ve vesnici nedaleko letiště Roščino, uvádějí, že ze stroje vycházel po vzletu hustý dým.

Přehrát

00:00 / 00:00

Aktuální informace o nehodě letadla shrnuje zpravodajka ČRo Lenka Kabrhelová, možné příčiny nehody nastínil letecký publicista Martin Velek

Vyšetřovatelé nicméně poukazují na to, že letoun v únoru prošel plánovanou technickou prověrkou a před dvěma lety i velkou generální opravou v Německu. Létat začal v roce 1992, nalétáno už měl 35 tisíc hodin.

Letoun patřil společnosti UTair, která operuje především na kratších vnitrostátních linkách, jako je i ta ze západosibiřské Ťumeně do těžařského centra Surgutu. Společnost má letadel ATR několik, k přepravě na kratší vzdálenosti se ale často používají i vrtulníky.

Přehrát

00:00 / 00:00

O vyšetřování letecké nehody na Sibiři mluvila zpravodajka ČRo v Rusku Lenka Kabrhelová v Odpoledním Radiožurnálu

Aerolinka UTair má na kontě už několik leteckých neštěstí. Za posledních pět let se staly čtyři nehody vrtulníků Mi-8 a Mi-26, při kterých zahynulo 16 lidí. V roce 2007 havaroval u Samary letoun Tu-134 a zemřelo tam šest lidí.

Společnost nabídla příbuzným obětí havárie, že zařídí všechny logistické a technické otázky, pozůstalým také slíbila vyplatit kompenzaci dva miliony rublů.

Citlivost na mrazy

Zřícené dvoumotorové turbovrtulové letadlo ATR-72 je však podle leteckého publicisty Martina Velka poměrně kvalitní: „Patří k moderním dopravním letadlům pro provoz spíše na krátkých tratích, jeho aerodynamické řešení, motory i vše ostatní zcela odpovídají době, vyniká poměrně značnou ekonomií provozu. Nic špatného o něm dopředu říkat nelze.“

LETADLO ATR-72
ATR-72 je turbovrtulový dopravní letoun určený na krátké tratě. Letadlo pojme kolem 70 cestujících a vyvine rychlost přes 500 km/h. Vyrábí ho italsko-francouzská společnost ve spolupráci s Airbusem, od roku 1986 prodala do celého světa více než 300 kusů. Na svých linkách do Berlína, Benátek nebo Košic letadlo používaly i České aerolinie.

Velek však upozorňuje na některá slabá místa moderních letadel: „Jako všechny dnešní stroje využívající moderní aerodynamiku křídla je letadlo velmi citlivé na námrazu. V Americe už došlo ke katastrofě, kdy se za přispění posádky, která chybně manévrovala, letadlo ATR zřítilo. Americký letecký úřad pak firmu ‚cvičil‘ a došlo tam k různým úpravám rozmrazovacího zařízení,“ připomíná publicista.

Havárii letadla u sibiřské Ťumeně nepřežilo nejméně 31 ze 43 cestujících

Číst článek

Letadlo se rozlomilo na tři části poté, co se krátce po startu pokusilo o nouzové přistání. Podle Martina Velka to však nelze označit za chybu stroje. „Žádné letadlo není konstruováno na to, aby třeba vletělo do nějaké rokliny. Když je souhra okolností tak špatná, není možné, aby letadlo vydrželo v jednom kuse. To není vada letadla.“

Nebezpečné vnitrostátní lety

Ruský prezident Medvěděv po loňské havárii letounu Jak 42 v Jaroslavli sliboval zásadní opatření, která by vedla k větší bezpečnosti.

Experti ale mají zato, že se bezpečnost provozu nijak nezvýšila a dnešní nehoda ještě zhorší už tak špatnou pověst ruské vnitrostátní letecké dopravy. Odborníci také upozorňují na kolabující infrastrukturu i na uplácení při získávání dokladů a osvědčení pro létání.

Letadlo ATR-72 havarovalo nedaleko sibiřského města Ťumeň

Lenka Kabrhelová, mta, Mirko Kašpar, Jan Bumba Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme