Záchranáře z lodi Costa Concordia odvolali, vrak se hýbe

Kvůli hrozícímu nebezpečí opustili záchranáři vrak italské výletní lodi Costa Concordia, v němž stále hledali pohřešované pasažéry. Neklidné Tyrhénské moře posouvá převrácenou loď ke zlomu dna – z něho se může zřítit do sedmdesátimetrové hloubky.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Italský záchranář u vraku lodi Costa Concordia

Italský záchranář u vraku lodi Costa Concordia | Zdroj: Reuters

Záchranáři pracovali ve velmi těžkých podmínkách. Na lodi ležící na boku velmi složitě otevírali dveře kajut, koupelen a skříní, odkud se na ně všechno sypalo. Potápěči prohledávali potopené kajuty, kde byla absolutní tma a riskovali ztrátu orientace.

Jestli se loď přestane posouvat, chtějí to ale zkusit znovu, aby prozkoumali celý vrak.

Provozovatel lodi přiznal, že kapitán jednal v rozporu s nařízením firmy. K ostrovu Giglio se dostal neobvykle blízko a několik set metrů od břehu narazil na skalisko.

Přehrát

00:00 / 00:00

Italská spolupracovnice ČRo Vědunka Lunardi telefonuje podrobnosti do Světa o jedné

Navíc loď neopustil poslední, jak velí kapitánovi pravidla. Potvrdili to členové pobřežní stráže, kteří ho opakovaně vyzývali, aby se na loď vrátil a pomohl s evakuací. Neudělal ani to.

Vyšetřování pokračuje. Jsou vyslýcháni další členové posádky a do italských médií se už dostaly první výpovědi. Jeden z členů posádky obvinil kapitána, že se pokusil o husarský kousek.

Údajně se obrátil na lodního lékaře pocházejícího z ostrova Giglio se slovy „Teď ti ukážu tvůj dům zblízka“ a svůj nebezpečný nápad realizoval.

V případě prokázání viny mu hrozí až 12 let vězení.

Největší kritika se snáší na zdlouhavou a chaotickou evakuaci lodi. Může za to i údajné odložení jejího nácviku na další den.

Laura Peřinová, která několik let na výletní lodi podobné potopené Costa Concordia pracovala a byla součástí evakuačního týmu, potvrdila Českému rozhlasu, že to není obvyklá praxe.

Nijak jsem nepochybil, tvrdí zadržený kapitán ztroskotané lodi

Číst článek

„Hned po vyplutí, asi půl hodiny, se koná první boat drill. Všude po chodbách stojí posádka a posílá lidi na místa přímo u člunů. Celé to trvá maximálně půl hodiny, aby byla celá posádka a veškeří klienti v člunech,“ popisuje.

Odložení nácviku na další den je podle ní špatné: „Ti lidé by nevěděli, co mají dělat. Už podle kajut každý ví, do kterého člunu jít, každý má své místo v člunu.“

Přehrát

00:00 / 00:00

Laura Peřinová hovořila ve Světě o jedné o zkušenostech v evakuačním týmu posádky podobné lodi

„Celá posádka má kurs jednou měsíčně. Pak jsou členové posádky, kteří mají jiné funkce – řídí čluny, evakuují, a ti to mají každý týden, protože to musejí umět. Pořád dokolečka se to cvičí. Během kurzu se naučí, i jak se chovat v panice,“ pokračuje.

Kapitán má být během evakuace na můstku a domlouvat se vysílačkami s důstojníky rozmístěnými po lodi, který člun už je plný. Posádka dává pasažérům pokyny a vše vysvětluje lodním rozhlasem. „Teprve až jsou všichni na člunech, jde kapitán na svůj vlastní člun,“ upozorňuje Peřinová.

Mezi nárazem a zahájením evakuace uplynulo přibližně tři čtvrtě hodiny. Český námořní kapitán Karel Zeman to však považuje za odpovídající:

Potápějící se loď má kapitán opouštět jako poslední

Číst článek

„Nejdříve museli ustanovit rozměr té trhliny, jestli je mimo kolizní přepážky – tam je několik vodotěsných přepážek. Takže v případě, že byla na obou stranách kolizní přepážky, samozřejmě postupování vody do trupu bylo větší. Potom také museli obnovit dodávku elektrické energie. Myslím, že to nebylo tak dlouho.“

Z lodi záchranáři evakuovali přes 4 tisíce lidí. Zatím se potvrdila smrt šesti osob, 64 je zraněných a 16 nebo 17 pohřešovaných. V médiích se objevují zprávy, že příbuzní asi desítky cestujících je nemohou najít, přestože jsou na seznamech zachráněných.

Vědunka Lunardi, Lucie Maňourová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme