Záchranáři našli dalších pět obětí v italské lodi Concordia
Záchranáři našli v potopené části lodi Concordia dalších 5 těl. Není známo, o koho se jedná. Potvrzených obětí víkendové havárie je tak už 11. Mezitím pokračuje výslech kapitána lodi Francesca Schettina.
Záchranáři bojují s časem. Meteorologové slibují, že dnes a zítra ještě počasí vydrží, ve čtvrtek se ale zhorší. Námořní pyrotechnici malými výbušnými náložemi otevřeli v ponořené části trupu otvory, aby potápěči mohli prohledat i ty části lodi, do kterých se nedostali. V dolní části trupu byli lidé, kteří obsluhují motory a také kabiny personálu.
Podle prefektury se pohřešuje ještě nejméně 25 lidí. Na seznamu pohřešovaných jsou Němci, Italové, Francouzi, Američané, Ind, Peruánec a Maďar. Turínský deník La Stampa ale tvrdí, že ve skutečnosti existuje tajný seznam pohřešovaných, na kterém je 40 jmen.
Dnes také soudce pro předběžné vyšetřování vyslýchal kapitána Francesca Schettina a musí rozhodnout, jestli kapitán zůstane ve vězení. Žádal o to prokurátor, který se obává, že by se mohl Schettino pokusit o útěk do zahraničí.
Na lodi došlo ke vzpouře
Potvrzeno už bylo, že na lodi došlo ke vzpouře. Část posádky se vzepřela kapitánovi, který nikdy nevyslal signál SOS, a začala proti jeho vůli s evakuací lodi. Ostatně zbabělost kapitána dokazuje zveřejněný telefonický rozhovor s velitelem pobřežní stráže, který rozkazuje kapitánovi, aby se vrátil na loď. Kapitán se vymlouvá, že je tma a není nic vidět.
Dnes také vyšlo najevo, že 17. prosince se loď Costa Concordia nacházela u francouzského přístavu Marseille, kdy zuřila silná bouře. Každá normální loď v takové situaci zůstane v přístavu a neodpluje. Francesco Schettino ale chtěl dokázat, že i v této situaci loď ovládá a donutil posádku k tomu, aby vypluli. Naštěstí se nikomu nic nestalo, posádka ale měla od tohoto okamžiku ke kapitánovi výhrady.
Brzy by se mělo také začít s vyprazdňováním nádrží s palivem. Operace se už připravuje, ale nejdříve musí na vraku skončit záchranáři a ti stále ještě chtějí pokračovat v pátrání a tvrdí, že někdo mohl přežít. Na cestě k ostrovu Giglio je už ale nizozemská loď pro operace přečerpávání pohonné nafty z vraku.
Jasné není zatím to, jakým způsobem se loď z místa havárie vyprostí. Záležet bude na povětrnostní situaci. Pokud by se loď nacházela na stejném útesu jako doposud, bylo by možné loď rozříznout na několik částí a ty pomocí hydraulických systémů odplavit a pak naložit na velké lodě.
Kdyby se stalo, že se vrak sesune do větší hloubky, byla by situace mnohem obtížnější. V tomto případě by musela být potopená loď rozřezaná na mnohem menší kusy.
Místo havárie