Záchranáři našli dalších pět obětí v italské lodi Concordia

Záchranáři našli v potopené části lodi Concordia dalších 5 těl. Není známo, o koho se jedná. Potvrzených obětí víkendové havárie je tak už 11. Mezitím pokračuje výslech kapitána lodi Francesca Schettina.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Costa Concordia. Záchranné práce

Costa Concordia. Záchranné práce | Zdroj: Reuters

Záchranáři bojují s časem. Meteorologové slibují, že dnes a zítra ještě počasí vydrží, ve čtvrtek se ale zhorší. Námořní pyrotechnici malými výbušnými náložemi otevřeli v ponořené části trupu otvory, aby potápěči mohli prohledat i ty části lodi, do kterých se nedostali. V dolní části trupu byli lidé, kteří obsluhují motory a také kabiny personálu.

Podle prefektury se pohřešuje ještě nejméně 25 lidí. Na seznamu pohřešovaných jsou Němci, Italové, Francouzi, Američané, Ind, Peruánec a Maďar. Turínský deník La Stampa ale tvrdí, že ve skutečnosti existuje tajný seznam pohřešovaných, na kterém je 40 jmen.

Přehrát

00:00 / 00:00

Spolupracovnice ČRo v Itálii Vědunka Lunardi v Odpoledním Radiožurnálu

Dnes také soudce pro předběžné vyšetřování vyslýchal kapitána Francesca Schettina a musí rozhodnout, jestli kapitán zůstane ve vězení. Žádal o to prokurátor, který se obává, že by se mohl Schettino pokusit o útěk do zahraničí.

Na lodi došlo ke vzpouře

Potvrzeno už bylo, že na lodi došlo ke vzpouře. Část posádky se vzepřela kapitánovi, který nikdy nevyslal signál SOS, a začala proti jeho vůli s evakuací lodi. Ostatně zbabělost kapitána dokazuje zveřejněný telefonický rozhovor s velitelem pobřežní stráže, který rozkazuje kapitánovi, aby se vrátil na loď. Kapitán se vymlouvá, že je tma a není nic vidět.

Dnes také vyšlo najevo, že 17. prosince se loď Costa Concordia nacházela u francouzského přístavu Marseille, kdy zuřila silná bouře. Každá normální loď v takové situaci zůstane v přístavu a neodpluje. Francesco Schettino ale chtěl dokázat, že i v této situaci loď ovládá a donutil posádku k tomu, aby vypluli. Naštěstí se nikomu nic nestalo, posádka ale měla od tohoto okamžiku ke kapitánovi výhrady.

Brzy by se mělo také začít s vyprazdňováním nádrží s palivem. Operace se už připravuje, ale nejdříve musí na vraku skončit záchranáři a ti stále ještě chtějí pokračovat v pátrání a tvrdí, že někdo mohl přežít. Na cestě k ostrovu Giglio je už ale nizozemská loď pro operace přečerpávání pohonné nafty z vraku.

Přehrát

00:00 / 00:00

Spolupracovník ČRo v Itálii Josef Kašpar v Ozvěnách dne

Jasné není zatím to, jakým způsobem se loď z místa havárie vyprostí. Záležet bude na povětrnostní situaci. Pokud by se loď nacházela na stejném útesu jako doposud, bylo by možné loď rozříznout na několik částí a ty pomocí hydraulických systémů odplavit a pak naložit na velké lodě.

Kdyby se stalo, že se vrak sesune do větší hloubky, byla by situace mnohem obtížnější. V tomto případě by musela být potopená loď rozřezaná na mnohem menší kusy.


Místo havárie

Vědunka Lunardi, ak Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme