Záchranáři našli obě černé skříňky havarovaného letounu
Ruští záchranáři našli už obě černé skříňky, a to na místě pádu letadla Jak-42, na jehož palubě zahynuli členové hokejového týmu Lokomotiv Jaroslavl. Neštěstí u letiště Tunošna si vyžádalo 43 lidských životů. Stav dvou mužů, kteří tragédii přežili, je stále kritický. Hokejista Alexandr Galimov a palubní inženýr Alexandr Sizov byli podle zdravotníků přepraveni na specializované pracoviště v Moskvě.
Při letecké katastrofě zahynuli čeští hokejisté Jan Marek, Karel Rachůnek a Josef Vašíček, slovenský útočník Pavol Demitra a hokejisté z Ruska, Švédska, Německa, Lotyšska, Ukrajiny a Běloruska. Na místě havárie záchranáři v noci našli všechna těla mrtvých, z nichž bylo na dvacet identifikováno. K identifikaci některých těl bude nezbytné provést analýzu DNA.
Pavel Polák ez zahraniční redakce mluví o příčinách letecké katastrofy v Odpoledním Radiožurnálu.mp3
První černou skříňku našli ruští záchranáři dnes ráno v polozatopené zadní části trupu havarovaného letadla, která dopadla do řeky Volhy. Druhou objevili potápěči na mělkém dně při břehu. Oba přístroje budou převezeny k expertíze do Moskvy.
Příčiny pádu letadla se vyšetřují
Ruské zpravodajské stanici Ria Novosti se podařilo pod příslibem anonymity získat informaci, že za hlavní příčinu pádu letadla se nyní považuje nekvalitní letecké palivo. Radiožurnál už před více než týdnem informoval, že v Rusku dochází palivo pro letadla, a že moskevská letiště Vnukovo a Šeremetěvo by mohla během příštích dnů mít s nedostatkem paliva problémy, údajně kvůli velkému nárůstu letů na konci léta.
Lidé, kteří viděli nehodu, řekli reportérům RIA Novosti, že ještě předtím, než se letadlo zřítilo, slyšeli dva hlasité výbuchy. S nekvalitním palivem je tedy spojená další hypotéza, a to závada motoru. Jak-42 má tři motory. Ovšem je schopný letět i přistát i jen se dvěma funkčními motory. Podle informací tiskové agentury Interfax prý ale není možné, aby s dvěma fungujícími motory dokázal vzlétnout.
Další z hypotéz je selhání lidského faktoru. Podle svědectví zaměstnanců letiště Tunošna se Jak-42 odlepil od startovací plochy příliš pozdě a pak už nestihl vystoupat. V ruských médiích se objevují názory zkušených ruských letců, kteří mají na Jaku 42 odlétáno tisíce hodin. Někteří vidí vinu právě u pilotů, motory prý neměly ten správný tah a knipl piloti přitáhli příliš brzy.
Událost vyvolala vlnu sympatií hokejových fanoušků, kteří pořádají spontánní pietní setkání.
Zvětšit mapu