Záchranáři se snaží zajistit nakloněnou loď u Británie, veze 1400 luxusních aut

Pod úhlem 45 stupňů se u jihoanglického ostrova Wight naklání dopravní loď převážející luxusní auta a stavební stroje. Kapitán plavidla se jménem Höegh Osaka najel v sobotu úmyslně na mělčinu, když lodi akutně hrozilo převrácení. Teď experti zkoumají, co s lodí o výtlaku 51 tisíc tun provést dál.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nakloněná loď Höegh Osaka u britských břehů

Nakloněná loď Höegh Osaka u britských břehů | Zdroj: Reuters

Loď dánského rejdařství Höegh Autoliners se začala prudce naklánět krátce po vyplutí z přístavu Southampton. Nepanovalo přitom nijak extrémní počasí.

Ve snaze zachránit loď a její posádku se kapitán s lodivodem a navigátorem rozhodli najet na mělčinu Bramble, což byl podle oslovených odborníků mistrovský manévr už jen proto, že se nezablokoval hlavní plavební kanál vedoucí do Southamptonu, loď se nepřevrátila a nedošlo ani k úniku ropných látek.

Přehrát

00:00 / 00:00

Osud lodi, která úmyslně najela na mělčinu u jihoanglického ostrova Wight, sleduje londýnský zpravodaj Jiří Hošek

Chválou nešetřil na BBC ani bývalý velitel Královského námořnictva, lord West.

„Musíme počkat na výsledky vyšetřování, ale pokud byla situace taková, jak se popisuje, postupovala posádka naprosto správně. Vypadá to, že po najetí na písčité dno nedošlo k porušení trupu. Z lodi neuniká nafta ani jiné látky. Experti se teď musí zamyslet nad tím, proč se loď vlastně začala naklánět. Běžným důvodem mohl být třeba uvolněný náklad nebo posunutí lodní zátěže,“ řekl West.

Drahocenný náklad za 3,5 miliardy

Podle spekulací stojí za nakloněním lodi právě uvolnění drahocenného nákladu. Loď totiž vezla 1400 luxusních aut, hlavně značky Jaguar a Land Rover, ale také necelou stovku těžkých stavebních strojů jako buldozery a bagry, vše pro blízkovýchodní trh.

Jaguar nechtěl upřesnit, jaké typy vozů jsou na palubě, ale celková hodnota může být kolem 3,5 miliardy korun. Podle expertů je pravděpodobné, že se náklad sesunul na jednu stranu a že je vážně poškozený.

Podobnost s Costou? Čistě náhodná

Na palubu lodi vstoupil v pondělí poprvé expertní tým, aby posoudil situaci a rozsah škod. Od včerejška se záchranáři také snaží loď maximálně upevnit, protože ve středu a v pátek má přijít prudký vítr a hrozí, že by se Höegh Osaka mohla dál zavrtat do mělčiny, která je nestálá, případně že by se poškodil její kýl, vystavený už teď velkému tlaku.

Prioritou zůstává snaha zabránit ekologické havárii, uvažuje se o odčerpání paliva. Už teď se samozřejmě řeší i to, jak loď narovnat, což prý určitě nebude tak složitá operace, jako u výletní Costy Concordie, ale skoro jistě zabere týdny. Riziko poškození plavidla se však s každým dnem zvyšuje.

Ztroskotaná loď Höegh Osaka se už stala vyhledávanou turistickou atrakcí.

Jiří Hošek, Simona Bartošová, kov Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme