Zahájení předběžného řízení v italském Grossetu se zúčastnil i kapitán potopené Concordie

V Itálii začalo předběžné řízení s obžalovanými v případě loňské havárie výletní lodi Costa Concordia. Před soudem stane kapitán lodi Francesco Schettino a dalších pět osob. Výletní parník ztroskotal loni v lednu, kdy najel na mělčinu. Při nehodě zemřelo 32 lidí. Vyprošťování plavidla trvá dodnes.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Kapitán potopené lodi Concordia Francesco Schettino

Kapitán potopené lodi Concordia Francesco Schettino | Foto: Alessandro La Rocca | Zdroj: ČTK

Jednání dnes začalo ověřováním v zastoupení poškozených stran, kterých je asi 4200. Předběžné řízení má trvat do července. Potom soudce rozhodne, jestli proti obžalovaným zahájí samotný proces.

Francesco Schettino byl na dnešním jednání přítomen a hodlá prý sledovat celé předběžné řízení. Vyžádal si kvůli tomu patřičné povolení, zůstává totiž stále v domácím vězení.

Přehrát

00:00 / 00:00

Spolupracovnice Českého rozhlasu Vědunka Lunardi sleduje soudní jednání v případě havárie lodi Costa Concordia

Kromě kapitána lodi Costa Concordia jsou obžalováni dva palubní důstojníci, kteří byli během chybného manévru na kapitánském můstku, indonéský kormidelník, který prý neuměl dost dobře anglicky a nepochopil kapitánovy rozkazy, a dva lodní manažeři.

Jedním z nich je i Manrico Giampedroni, kterého zachránění pasažéři chválili za obětavost. Sám skončil po nehodě se zlomenou nohou a z vraku ho vyprostili až po dvou dnech.

Giampedroni ale údajně nejednal podle daných předpisů pro záchranné operace. Přesto existuje možnost, že soud přihlédne k jeho zásluhám.

Kapitán o sobě tvrdí, že je hrdina

Největší vina za tragédii je připisována Francescu Schettinovi. Kapitán nicméně přiznává jenom část viny, a dokonce žaluje společnost Costa Crociere za nezákonné propuštění. Nedala mu prý také dostatečně přesné mapy a vše nefungovalo tak, jak mělo.

Kapitán ztroskotané lodi se nepřestává označovat za hrdinu, který díky „inteligentnímu manévru“ zachránil tisíce lidských životů. Soudním expertům se ovšem jeho obhajoba nejeví reálnou.

Společnost, která je vlastníkem lodi, zaplatí italskému státu jeden milion eur. Soud v tomto případě přistoupil na mimosoudní vyrovnání. Podle právníků pozůstalých ale Costa Crociere zaplacením pokuty uznala částečnou odpovědnost za své zaměstnance.

Policejní člun proplouvá kolem havarované lodi Costa Concordia | Foto: ČTK

Asi 30 italských právníků a jedno sdružení spotřebitelů se proto rozhodli začít nový proces o odškodnění. Požadují další prošetření společnosti a žádají odškodné milion eur na osobu. Není ale zřejmé, o kolik poškozených by se mělo jednat.

Většina cestujících přistoupila už několik měsíců po tragédii na částku asi 11 tisíc eur, stovky dalších přesto vedou jednání o odškodném odděleně. Jednání jsou ovšem držena v tajnosti.

Při vyprošťování lodi se myslí i na životní prostředí

Vyprošťování luxusní výletní lodi u toskánského ostrova Giglio se protahuje. Odstraněna by měla být v září, jisté to ale není. Operace nemá obdoby, proto se postupuje velmi opatrně. Práce navíc mohou probíhat jen v závislosti na počasí.

Vrak už je ocelovými lany upevněn k pevnině. Před dvěma dny se začaly klást ke kýlu kovové podložky, pak se upevní na bocích lodi obří plováky, které se budou podle potřeby naplňovat vodou, nebo naopak vypouštět, aby se vrak pomalu narovnal a mohl být odvlečen.

Stranou ale nezůstává ani životní prostředí. Kolem vraku lodi byly položeny trubice, do kterých se pumpuje vzduch. Bublinky pak vytváří jakousi stěnu, která alespoň částečně chrání okolí před znečištěním.

Vladimír Kroc, Vědunka Lunardi, krw Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme