Zahraniční deníky komentují oslavy konce války v Moskvě

Světové deníky mají rozporuplné pocity z moskevských oslav konce války. Španělský list El Pais popisuje včerejší ceremonii jako "trapnou oslavu". Prezident Putin má nebezpečnou tendenci zobrazovat masového vraha Stalina jako bezúhonnou historickou postavu, varuje španělský list.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Zahraniční tisk | Foto: Alena Palečková

Rusko zapomíná na Stalinovu kolaboraci s Hitlerem, účast na Hitlerově plánu na rozdělení Evropy a v neposlední řadě na jeho podíl na čtyřicetiletém utlačování zemí střední a východní Evropy, soudí španělský list El Pais.

Putin se na Rudém náměstí neomluvil Pobaltí a zcela se vyhnul i období totality ve střední a východní Evropě, tvrdí slovenský deník SME. Všímá si také roztržky mezi českým prezidentem Klausem a jeho ruským protějškem Putinem. Václav Klaus Putinovi přímo řekl, že jej urazilo vyznamenání pro bývalého polského komunistického prezidenta Wojciecha Jaruzelského.

V zemích bývalého Československa je totiž generál Jaruzelski považován za symbol okupace v roce 1968, a mimoto stál také za krvavým potlačením revoluce v Polsku, vysvětluje list. Slovenský prezident Gašparovič s tím však problém nemá. Dojetí z vojenské přehlídky jaksi vše ostatní překrylo. A o to asi Putinovi šlo. Kdyby státníci byli méně dojatí, možná by viděli historii ostřeji a ne jen tak, jak to Putin chce, ironicky dodává deník SME.

Po oslavách v Moskvě zavítá americký prezident Bush na návštěvu do Gruzie. Bushovo rozhodnutí setkat se s představiteli Gruzie, kteří oponují ruskému prezidentu Putinovi komentuje list International Herald Tribune. Pro Bushe je návštěva Gruzie symbolickým momentem, slouží jako zářný příklad jeho slov o svobodě a demokracii. Je ovšem otázkou co Gruzii zbude, až se americký prezident vrátí na svou stranu Atlantiku, konstatuje International Herald Tribune.

Rakouské sdělovací prostředky připomínají denně šlamastiku domácího hokejového mužstva a další nepříjemná překvapení na mistrovství světa v ledním hokeji ve Vídni. Z deníku Kurier cituje zpravodajka Radiožurnálu Marie Woodhamsová.

Přehrát

00:00 / 00:00

Marie Woodhamsová cituje z rakouského tisku

Britský královský synek Harry už je opět na stránkách tamních deníků. Tentokrát britská média spekulují o jeho studijních výsledcích. V tomto týdnu nastoupil na prestižní vojenskou akademii v Sandhurstu. V Británii ale v těchto dnech také probíhá soudní líčení s bývalou učitelkou prince, která tvrdí, že ji ředitel školy nutil, aby princovu prospěchu napomáhala. Učitelka Forsythová uvedla, že napsala většinu textu k výtvarnému projektu, který Harry předložil ke zkoušce v roce 2002 a obviňuje prestižní školu také z dalšího napomáhání významným studentům.

Britská monarchie tak má další kaňku na své cti, ovšem na závěry soudního tribunálu si musíme ještě počkat, uvádí deník a na závěr přidává princi Harrymu přátelskou radu. Pokud chce Harry očistit svoje jméno před veřejností, mohl by podstoupit nějaký veřejný vědomostní test. Tím by vyvrátil všechny pochybnosti, navrhuje britský Guardian.

Martin Hromádka, Zuzana Boleslavová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme