Zahraniční deníky o tragické srážce vlaků v Severní Koreji

Návštěva českého prezidenta v Číně, srážka vlaků v Severní Koreji, Kypr v kvadratuře kruhu, rozšíření Unie ohrozí ekonomiku Rakouska méně, než se zdálo - taková jsou témata pátečního výběru ze zahraničního tisku.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

zahraniční tisk | Foto: Jan Rosenauer

Čínský deník People´s Daily v dnešním vydání podrobně informuje o setkání Václava Klause s jeho čínským protějškem. Čínský prezident Chu Ťin-tchao chválil především česko-čínskou přátelskou spolupráci. Vyzvedl také, že Česká republika patří mezi první země, se kterými Čína navázala diplomatické styky po roce 1949. Neexistuje žádný nevyřešený problém nebo zásadní konflikt zájmů mezi Čínou a Českou republikou, prohlásil podle listu People´s Daily čínský prezident.

Václav Klaus v pochvalném tónu pokračoval. Poprvé prý navštívil jako první český premiér Čínu před deseti lety a hluboce jej ovlivnilo, jakými změnami teď země prošla. Oba prezidenti se shodli také na rozvoji bilaterálních vztahů, politické a ekonomické spolupráci, vyzdvihli také oblast podpory kultury, vzdělání a umění. Čínská hlava státu s potěšením přijala také zmínku o tom, že česká vláda bude plně podporovat stanovisko Číny v otázce Tchajwanu, uzavírá list People´s Daily.

Železniční tragédie v Severní Koreji zajímá většinu světových deníků, výjimkou není ani kanadský list National Post. Při kolizi poblíž čínských hranic se střetly dva vlaky naložené palivem, následný výbuch si vyžádal přibližně tři tisíce obětí. Severokorejský vůdce Kim Čong-il tudy projížděl jen pár hodin předtím, když se vracel z návštěvy Číny. Podle severokorejských úřadů neměla srážka vlaků s jeho cestou nic společného, píše se v kanadském deníku.

Na znamení toho, že se jedná o opravdu závažný problém, nařídila tajnůstkářská vláda Severní Koreje přestřihnout telefonní linky, aby zabránila úniku informací přes hranice. Severní část Korejského poloostrova patří mezi nejvíce izolované země na světě. Její vůdce, Kim Čong-il, přitom svůj stát opouští jen zřídka, a když už, tak pouze ve speciálním vlaku. Důvodem je jeho strach z létání, dodává kanadský list National Post.

Neštěstí se věnují na prvních stránkách i německé noviny. Nádraží asi 20 kilometrů od čínské hranice bylo v důsledku exploze obou vlaků s ropou a zemním plynem zcela zničeno, konstatuje internetové noviny Netzzeitung. Celé okolí vypadá jako po bombardování. Trosky byl rozmetány v okruhu několika set metrů. Po stejné trase cestoval 9 hodin před tím šéf severokorejského státu Kim Čong-il, když se vracel z návštěvy Číny. Podle deníku byla ropa a plyn čínským dárkem KLDR, která trpí nedostatkem paliv.

Jde o nejhorší železniční nehodu, potvrzuje deník Die Welt a připomíná: v červnu 1989 zemřelo při explozi plynu na nádraží města Aša Ufa v bývalém SSSR 645 lidí. Naposledy zahynulo při vlakovém neštěstí v severním Íránu minulý únor v důsledku exploze vlaku 320 lidí. Financial Times Deutschland se pozastavuje nad tím, že vedení poslední komunistické diktatury dosud nepotvrdilo zprávy o tragédii a agenturní zprávy se omezují na čínské zdroje. Berlínský Tagesspiegel píše, že příčina neštěstí není dosud známa. Podobně nelze hovořit o počtu obětí. Zprávy o explozi v Severní Koreji, která se uzavírá vůči okolnímu světu, nejsou totiž k dispozici.

Sjednocení Kypru je jako politická kvadratura kruhu, všímá si komentář polského deníku Rzeczpospolita. Zadání je stejně tak ambiciózní, jako nevyřešitelné. Je to už přes třicet let, které uplynuly od doby rozpadu dávné Kyperské republiky na dvě části: tureckou půlnoc a řecké poledne. Od té doby se mnoho politiků a diplomatů pokusilo přimět Řeky i Turky ke shodě a spolupráci. Veškeré úsilí ale přišlo vniveč, zamýšlí se Rzeczpospolita. Stejné je to i dnes, před sobotním referendem na téma sjednocení. Všechna mezinárodní společenství se snaží namluvit kyperským občanům, jak mají jednat.

Evropská unie, Spojené státy, OSN, Velká Británie, ti všichni radí a podněcují. Skoro se zdá, že velkým tohoto světa nic neleží na srdci více než dobro rozděleného Kypru. Pravda je ale taková, že každý účastník má v tomto regionu své zájmy, kterým kyperské třenice nesvědčí. Kypr je jako myš mezi dvěma kočkami. Obě kočky, Řecko i Turecko, se usilovně snaží, aby myška nepadla do spárů toho druhého, uvažuje komentátor polského listu Rzeczpospolita.

Rozšíření Evropské unie bude pro Rakousko daleko méně nebezpečné, než se lidé domnívají. To je závěr aktuální studie, jejíž výsledky přináší rakouský deník Die Presse. Rakousko především nemusí mít strach z ohrožení vlastního trhu práce, což bývá veřejností považováno za největší hrozbu. Pokud by se země evropské patnáctky otevřely přistupujícím státům okamžitě, míra nezaměstnanosti v Rakousku by podle průzkumu stoupla pouze o 0,2 procentní body za rok. Při současných podmínkách, kdy je ponechána přechodná doba, se počítá pouze s 0,1 procentem nezaměstnanosti navíc, uvádí Die Presse.

Daleko problematičtější je proces vyrovnávání úrovní mezi jednotlivými ekonomikami. Převládající názor, že průměrný příjem občanů z přistupujících států se dostane na úroveň Evropské unie během desíti let, je podle analytiků absurdní. Je nutné uvažovat v desetiletích experti dokonce uvádějí až padesát let, cituje ze studie rakouský deník Die Presse.

Martin Hromádka, Eliška Pastuszková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme