Zahraniční řidiči budou v Německu platit mýtné jen na dálnicích
Mýtné na německých silnicích má celou řadu odpůrců. Nelíbí se euroúředníkům ani německé opozici, a dokonce i ve vládní koalici se najdou kritici, kteří jsou dost slyšet. A přesto mýto v Německu bude. Nakonec ale jinak, než se plánovalo.
Německý ministr dopravy Alexander Dobrindt dnes představil svůj návrh, jak by mýtné mělo vypadat, oproti předchozí variantě jde o kompromis, s nímž vládní koalice bude nejspíš souhlasit, a tudíž je pravděpodobné, že se v této podobě nakonec zrealizuje.
„Plán má jednu neměnnou příčinu. Ministr financí Wolfgang Schäuble chce mít vyrovnaný rozpočet a do něj se mu nevejdou zvýšené náklady na obnovu silnic a dálnic. Takže tyto komunikace na sebe budou muset nějak vydělávat,“ upozorňuje odborník na Německo Jaroslav Šonka.
O zavedení mýtného pro cizince na německých dálnicích informuje zahraniční zpravodaj ČRo Pavel Polák
Od roku 2016 by tedy mělo platit pro cizince mýto na německých dálnicích, a nikoli na všech německých silnicích, jak ministr Dobrindt původně požadoval.
„Je to férový projekt, protože mnoho našich sousedů mýto na dálnicích také vybírá. Má to smysl, protože každé euro, které vybereme, půjde na zlepšení dopravní infrastruktury," řekl ministr Dobrindt.
Pro řidiče budou k dispozici tři typy dálničních známek. Desetidenní bude stát v přepočtu 280 korun, dvouměsíční 600 korun a roční známka má stát od dvou do tří a půl tisíc korun podle objemu a typu motoru.
Nepůjde však o klasickou známku na sklo, jak ji známe z Česka nebo Rakouska. Na benzinových pumpách u německých hranic by měly vzniknout terminály, na nichž se poplatek uhradí.
Řidič pouze zanese svoji registrační značku do systému, na sklo se žádné nálepky umisťovat nebudou. Vše ohlídají systémy kamer na německých dálnicích, které prověří registrační značku vozu. Platit by mělo být možné i přes internet.
V původních plánech se počítalo s tím, že mýto budou platit jen cizinci, respektive řidiči s jinou než německou poznávací značkou. Přesně tohle kritizovala Evropská komise.
O zavedení mýtného na německých dálnicích mluví odborník na Německo Jaroslav Šonka
Kdyby mýto platili jen cizinci a Němci ne, podle evropského práva by to nebylo úplně v pořádku, a tak úředníci německého ministerstva vnitra situaci vyřešili jinak. Němci mýto platit vlastně budou a nebudou.
Sice ho zaplatí, ale o uhrazenou částku se jim pak sníží daň z automobilu, která v Německu platí. Mýtné je tedy nebude stát nic, jen budou mít složitější fakturování.
„Součástí opatření bude i určitá ekologizace. Auta, která mají ekologicky výhodnější parametry, budou platit méně,“ podotýká odborník na Německo Jaroslav Šonka.