Zahraniční tisk hodnotí Bushův projev a Putinovu televizní diskusi

Stránky amerických novin hodnotí včerejší projev George Bushe k situaci v Iráku. Ruské deníky zase komentují vystoupení ruského prezidenta před televizními kamerami. Vladimír Putin totiž už popáté odpovídal v přímém televizním přenosu na otázky občanů.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Zahraniční tisk | Foto: Alena Palečková

Americká media narozdíl od George Bushe, který včera pozitivně zhodnotil vývoj v Iráku, situaci v této zemi tak růžově nevidí: "Bushovo proklamované vítězství ostře kontrastuje s iráckou realitou," upozorňuje například deník Washington Post.

Podle něj by se Bushova vláda ráda dala na ústup, ale tak, aby nemusela nikomu skládat účty. "Podle Bushovy administrativy je nejlepším řešením vybudování silné irácké armády, tedy vytvoření jakéhosi monopolu na sílu. Jenže takovéto řešení nemůže fungovat," varuje deník a navrhuje dva způsoby odchodu z Iráku: "Tím prvním je větší federalizace Iráku, tedy předání moci šíitským, kurdským a sunnitským regionům. To ovšem předpokládá také podíly jednotlivých vlád na vlastnictví ropných zisků. Druhá cesta vede přes Írán a Sýrii - dialog s těmito zeměmi může pomoci Iráku dosáhnout stabilitu," navrhuje jako řešení situace v zemi komentář deníku Washington Post.

Komentář listu USA Today se také věnuje tématu projevu amerického prezidenta o situaci v Iráku. "Irák je stále jedním z největších témat veřejné diskuse. Průzkumy ukazují, že většina Američanů není spokojena s prezidentovou strategií. Podle ankety provedené o minulém víkendu je 58 procent Američanů přesvědčeno, že vyslání vojáků do Iráku bylo chybou. Bush se na rostoucí nespokojenost rozhodl odpovědět optimismem. Volby se ale neúprosně blíží a není jisté, jestli bude pouhý optimismus stačit," upozorňuje na souvislost situace v Iráku s nadcházejícími kongresovými a senátními volbami deník USA Today.

Své názory včera prezentoval také ruský prezident Vladimir Putin, který absolvoval přímou televizní diskusi s občany. Maratón otázek a odpovědí trval tři hodiny. Jak jej hodnotí ruské noviny? Deník Moscow Times píše: "Rusové z celé země byli včera přilepení na obrazovku a na státním kanále sledovali, co Putin řekne. Prezidentovi došlo více než 2 miliony 300 tisíc dotazů - mailem, telefonem nebo smskou, prezident během debaty odpověděl na 50 z nich."

Nejen tento ruský deník hodnotí, jak byla debata i s pomocí telemostu dokonale zorganizovaná. Některé ruské noviny vyjadřují pochybnosti o tom, jak se prováděl výběr těch, kteří mohli prezidentovi položit otázku v přímém televizním přenosu.

Slovenské Hospodářské noviny si všímají odklonu předsedy Slovenské národní strany Jána Sloty od názorů francouzského nacionalisty předsedy Národní fronty Jean-Marie Le Pena. Ten svého francouzského kolegu kdysi náramně oslavoval, teď už v zájmu vládní koalice na Slovensku raději tvrdí, že se ani moc neznají. Více vyčetl z listu bratislavský zpravodaj Českého rozhlasu Lubomír Smatana.

Přehrát

00:00 / 00:00

L. Smatana cituje ze slovenského tisku

Pavel Novák, Ľubomír Smatana Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme