Zahraniční tisk o mohutných demonstracích v Turecku

Pohled zahraničních novinářů na demonstrace v Turecku, na situaci v Iráku - má tam mimochodem už brzy odjet britský princ Harry - a dozvíme se, jací jsou podle Jihokorejců zaměstnanci slovenské automobilky KIA.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

zahraniční tisk | Foto: Alena Palečková

V našem zpravodajství jsme informovali o masových demonstracích v Turecku - Davy lidí tam protestovaly proti proislámské vládě. Kritizují ji hlavně proto, že údajně toleruje aktivity radikálních islámských kruhů. Napětí v zemi se o víkendu zvýšilo také kvůli prezidentským volbám.

"Demonstrace potvrzují, že se země stále více rozděluje na dva tábory - sekulární a islamistický," píše turecký deník Turkish Daily News. "Lidé, kteří nepodporují propojení státní moci a víry, se obávají, že se prezidentem stane vládní kandidát Abdullah Gül, který se kloní k islamizaci." V pozadí je ale patrný ještě větší problém - možnost vstupu Turecka do Evropské unie. Brusel teď totiž pozorně sleduje, jestli Ankara dokáže situaci zvládnout demokratickým způsobem," upozorňuje Turkish Daily News.

V minulosti se do řešení událostí v Turecku často zapojila armáda - toho si všímá rakouský deník Die Presse. "Boj za prozápadní, sekulární Turecko je důležitý. Role armády jako strážkyně svobody ale není šťastná," píše deník. "Pro zásah vojáků by v zemi, která se chce připojit do Evropské unie, rozhodně nemělo být místo," konstatuje Die Presse.

Mnoho světových deníků se vrací také k situaci v Iráku. Hlavně ty britské si všímají odjezdu prince Harryho do země. Má se tam vydat v nejbližších týdnech jako velitel průzkumné jednotky.

S blížícím se odjezdem se začaly množit spekulace, zda princ vůbec do Iráku odjede. Na jeho misi se totiž podle spekulací médií těší také iráčtí radikálové, pro které představuje velmi cenný cíl. "Vůdci radikálních skupin už údajně vypracovali detailní plány na zajetí prince. Z internetu si stáhli jeho fotografie a rozšířili je mezi své bojovníky," spekuluje list News of the World. Velké bezpečnostní riziko si uvědomuje také londýnské ministerstvo obrany. Podle deníku The Sun armáda údajně uvažuje o tom, že prince do Iráku sice vyšle, ale nedovolí mu účast na bojových operacích.

Možný odjezd člena královské rodiny do Iráku ale komentují také seriózní britská média. "Spojení mezi armádou a královskou rodinou je historicky velmi silné. Také proto nebude rozhodnutí o vyslání prince do Iráku jednoduché. Pokud zůstane doma, zmizí pevné spojení mezi vládci země a jeho lidem. Představa, že se do Iráku vydá a padne do zajetí, je ale ještě horší," konstatuje The Guardian, podle kterého je možným řešením právě to, že princ dostane úkol na bezpečném místě britské vojenské základny.

A ještě jedno téma. Dnešní jihokorejské noviny hodnotí práci Slováků v automobilce Kia v Žilině. Podle listu Čoson Ilbo jsou Slováci v mnoha činnostech srovnatelní s jihokorejskými dělníky, a v některých je dokonce předčí. Výsledek? Kvalitnější vozy sjíždějící z výrobní linky v Žilině. Neobvyklé hodnocení zaujalo i východoasijského zpravodaje Českého rozhlasu Roberta Mikoláše.

Autor článku nazvaného "Slováci v automobilce Kia na Slovensku překonávají své korejské kolegy" rozebírá několik zásadních bodů týkajících se produkce vozů v Žilině. V samotné výrobě pracuje 927 zaměstnanců, z toho 212, tedy 23 procent jsou ženy, které montují například brzdy, rychlostní skříně, ale také zkouší jízdní vlastnosti vozů a provádějí jejich závěrečnou inspekci.

Jak list Čoson Ilbo dále píše, Slováci jsou zhruba stejně výkonní jako pracovníci nejlepší továrny Hyundai v Jižní Koreji, za hodinu také dokončí kolem 60 aut. Důležitější ovšem je, v jaké kvalitě. Automobily opouštějící závod v Žilině mají totiž pětkrát méně poruch a reklamací, než ty vyráběné v Koreji. Šéf slovenské továrny k tomu říká:Korejci jsou sice rychlejší, ale Slováci jsou důkladnější.

I proto za jejich mzdu, která činí 10 až 13 tisíc korun, odvádějí dobrou práci, cituje ho deník Čoson Ilbo. Na závěr pak dodává, že automobilka vyšla zaměstnancům vstříc i ohledně pracovní doby. Noční směna tak začíná až v 10 hodin večer, aby lidé mohli strávit co nejdelší čas s rodinami.

Uvidíme, jestli podobné hodnocení v budoucnu vyjde na zaměstnance nošovické automobilky Hyundai.

Petra Steinerová, David Koubek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme