Zahraniční tisk o novém léku proti malárii

Na světě je nový lék proti malárii. Představili ho včera v Paříži - je levný a snadno se užívá. Vznikl jako první produkt netradičního partnerství mezi farmaceutickou společností a lékařskou charitativní organizací Lékaři bez hranic. Výrobce nejrozšířenějšího operačního systému Windows Microsoft utrpěl těžkou ránu. Evropská komise totiž firmě hrozí další vysokou pokutou. To jsou hlavní témata z dnešních stránek světových deníků.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

zahraniční tisk | Foto: Alena Palečková

Na světě je nový lék proti malárii. Představili ho včera v Paříži - je levný a snadno se užívá. Vznikl jako první produkt netradičního partnerství mezi farmaceutickou společností a lékařskou charitativní organizací Lékaři bez hranic.

"Nový lék má zkratku ASAQ a je kombinací nového a staršího antimalarika," popisuje ho severoamerický deník New York Times a píše také o jeho výhodách oproti ostatním lékům, které se často musí užívat po dlouhou dobu: "Dospělým stačí brát dvě tablety denně po dobu tří dnů. Cena léku bude nízká a bude tak více dostupný. Právě kvůli vysoké ceně se v Africe hojně používaly nekvalitní napodobeniny, a to mělo za následek jen další rozšíření malárie," píše severoamerický deník.

"Lék je výsledkem dvouleté neobvyklé spolupráce mezi světovou farmaceutickou dvojkou - francouzskou Sanofi a organizací Lékaři bez hranic. Právě ti přitom léta kritizovali farmaceutický průmysl. Utrácí prý miliardy na vývoj léků typu Viagra nebo Prozac pro bohaté země, a téměř nic neinvestuje do léčení nemocí, které zabíjejí miliony chudých lidí. Ovšem Lékaři bez hranic zjistili, že pomoc při výrobě nových léků proti těmto nemocem nakonec nemohou hledat jinde než u velkých hráčů farmaceutického světa. Sanofi nový produkt ani nehodlá patentovat, takže léky mohou být volně kopírovány a vyráběny například v Indii," dodávají New York Times.

Kromě Afriky si totiž malárie vybírá krutou daň právě v Indii, ale také v Latinské Americe a jihovýchodní Asii. Připomíná to jihoafrický deník The Mail and Guardian. V Africe zabije malárie každých třicet sekund jedno dítě a každý rok na ni umře v celém světě bezmála milion lidí a dalších 300 milionů je vážně nemocných. List informuje, že jedna dávka léku vyjde dospělého na necelý jeden americký dolar a pro dítě do pěti let bude za polovinu. "Otvírá se tak šance na vymýcení malárie nebo alespoň na rovnější boj chudých obyvatel s touto nebezpečnou chorobou," píše se v dnešním vydání jihoafrického deníku The Mail and Guardian.

Výrobce nejrozšířenějšího operačního systému Windows Microsoft utrpěl těžkou ránu. Evropská komise totiž firmě hrozí další vysokou pokutou. O tématu píší dnešní Financial Times. 780 milionů eur - tolik peněz už má Microsoft zaplatit na pokutách Evropské unii. Brusel ho takto potrestal za zneužívání dominantního postavení na trhu a nerespektování nařízení regulačního úřadu. Zatím se proti výši těchto pokut Microsoft odvolal, ale už nyní mu hrozí Evropská komise novou pokutou, protože firma nezjednala nápravu, jak dostala nařízeno. Mluvčí komisařky pro hospodářskou soutěž Kroesové sice odmítl spekulovat, jak vysoký by nový postih mohl být. Podle Financial Times by ale v nejhorším případě mohl Brusel vymáhat dalších více než 800 milionů eur.

Kontaminovaná voda z Temelína pronikla i do světových novin - tedy aspoň obrazně. V odstaveném prvním bloku jaderné elektrárny vyteklo tento týden 2000 litrů mírně radioaktivní vody - podle elektrárny i českých úřadů jde o zanedbatelnou událost, která neohrozila bezpečnost elektrárny ani zaměstnance. Událost měla ohlas především u našich jižních sousedů.

"Rakousko bylo informováno až 50 hodin poté, co v Temelíně unikla radioaktivní voda," zlobí se rakouský Der Standard. "Češi odmítají hovořit o havárii, mluví o závadě, která prý byla během jednoho dne odstraněna. Chování Čechů by rozhodně mělo být vstřícnější, jinak rakouské obavy z Temelína neuklidní," nabádá list. "Měli bychom se ptát, jakou informační politiku vlastně česká strana uplatňuje," reaguje na padesátihodinové mlčení další rakouský list Die Presse. Deník dává prostor i odpůrcům elektrárny, podle nichž událost znovu jasně ukázala, že by proti Temelínu měli uplatnit mezinárodní žalobu.

Událost se ale dostala i na stránky severoamerického deníku Washington Post. Washington Post píše: "V jaderné elektrárně uniklo více než 500 galonů radioaktivní vody, údajně bez vlivu na životní prostředí." List připomíná česko-rakouské spory kvůli Temelínu, ale také skutečnost, že elektrárna je postavena podle ruských návrhů. "Reaktory byly později obohaceny americkou technologií, ale nad jejich funkčností stále visí otazníky, často selhávají," píše americký deník Washington Post.

Vít Pohanka, David Koubek, Zuzana Fišerová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme