Zahraniční tisk o stahování syrských vojsk z Libanonu

Po devětadvaceti letech dozrál čas. Syrský prezident Bašár Asad by měl nařídit okamžitý ústup svých jednotek z Libanonu, píše ve svém dnešním vydání deník New York Times. Možná to zraní syrskou pýchu a zabolí libanonskou ekonomiku. Jakékoliv jiné řešení by ale jen zhoršilo krizi destabilizovaného Libanonu a prohloubilo nebezpečnou mezinárodní izolaci Damašku.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Zahraniční tisk | Foto: Alena Palečková

Za nařízení Rady bezpečnosti OSN, aby Sýrie ze sousední země odvolala svých čtrnáct tisíc vojáků, se už postavila Saudská Arábie, Spojené státy, Francie, Rusko nebo Německo. Žádné nařízení OSN se ale nemuselo vydávat. Stačilo, aby Sýrie dodržela mírovou smlouvu s Libanonem, kterou podepsala v roce 1989. Nestalo se. Asadovým slibům teď už nikdo nevěří. Bašár Asad si ale už nemůže dovolit ignorovat narůstající nesympatie mezinárodního společenství, upozorňují newyorské Timesy.

Ukrajinský deník Kyjiv Post komentuje případ vraždy opozičního novináře Heorhije Gongadzeho. "Jsme země, kde jsou vraždy a mizení novinářů na denním pořádku", píše. Jsme také země, kde existují jasné důkazy o tom, že v těch zmizeních mají prsty státní úředníci. Ale teď jsme také nová Ukrajina a zdá se, že Gongadzeho případ konečně spěje ke svému vyřešení. Jsou to pozitivní zprávy, skoro jako zvolení Viktora Juščenka. Gongadzeho případ byl totiž pro Ukrajinu něco jako řetěz s koulí na noze. Dokud se ho nezbaví, nikdy se nepohne směrem na západ, do Evropy. Zatím se totiž Ukrajina chová spíš jako banánová republika, než jako moderní demokratický stát.

Heorhij Gongazde byl jedním ze zakladatelů internetového deníku Ukrajinska Pravda. Na začátku roku 2000 přinesl několik investigativních reportáží o tehdejším prezidentovi Leonidu Kučmovi. Brzy na to, v srpnu 2000, beze stopy zmizel. V listopadu téhož roku se našlo jeho mrtvé tělo a také pásky dokazující, že o vraždě věděl své i prezident Kučma. Neděláme si iluze, že tak ožehavý případ bude objasněn do všech detailů, dodává deník. Ale za první krůčky, které mají tuhle noční můru zastavit, můžeme být našim úředníkům vděčni, píše Kyjiv Post.

O hlavním tématu zpravodajských článků v dnešních britských novinách nemůže být pochyb. Je to případ Angličanky Margaret Dixonové. Její nemocnice jí sedmkrát slíbila operovat nemocné rameno, ale zákrok pokaždé odložila. Vláda z toho má notnou ostudu. Případu se chopili opoziční konzervativci a poukazují na neplněný slib vlády reformovat veřejné služby. Britská předvolební kampaň tak začala, i když datum všeobecných voleb dosud nikdo nezná. Z britského tisku čte spolupracovník Radiožurnálu v Londýně Milan Kocourek.

Přehrát

00:00 / 00:00

Milan Kocourek cituje z britského tisku

Martin Hromádka, Julie Rákosová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme