Zahraniční tisk o summitu EU a Ruska

V portugalské Mafře se dnes koná summit Evropské unie a Ruska. Moskvu bude naposledy ve své funkci zastupovat prezident Vladimír Putin. Zástupci unie se ho budou ptát hlavně na energetiku. Co čekají od summitu novinové komentáře?

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Zahraniční tisk

Zahraniční tisk | Foto: Alena Palečková

Ne příliš mnoho. Skeptický je ohledně rusko-evropské schůzky třeba německý deník Berliner Zeitung, který píše: Konkrétní výsledky nelze od tohoto summitu očekávat. Vzájemné vztahy se příliš ochladily a navíc Rusko stojí před důležitými volbami.

V prosinci se vybírá nový parlament a příští rok v březnu nový prezident. Do té doby se nic zvláštního nestane, míní Berliner Zeitung. Dodává, že aby summit v Mafře nevyzněl úplně naprázdno, chtějí účastníci předložit veřejnosti alespoň jakýsi druh systému včasného varování pro případ kolísání dodávek energetických surovin z Ruska. Na těch je Evropa totiž stále závislá, konstatuje deník.

Čeká se, že se bude mluvit i o nové smlouvě o strategickém partnerství mezi unií a Ruskem. Tu ale zatím blokuje Polsko. Berliner Zeitung připomíná naděje evropských politiků, že po nedávných volbách v Polsku a odchodu konzervativců z polské vlády se řešení tohoto sporu pohne kupředu. Všichni si pozorně všimli, že první cesta vítěze polských voleb Donalda Tuska vede do Moskvy, upozorňuje deník.

Ruský list The Moscow Times cituje velvyslance Evropské unie v Moskvě Marca Franca. Ten varuje před zbytečným zdůrazňováním rozdílností a odlišností mezi Ruskem a Evropskou unií. Dnes v Mafře není vhodná doba na umělé zvětšování rozdílů. Je čas na zralé úvahy o základech strategického partnerství, které chceme rozvinout, cituje deník velvyslance.

Ke zklidnění vyzývá také německý tisk. Ovšem nikoli politiky, ale železničáře. Přesněji řečeno strojvůdce, kteří už řadu týdnů s přestávkami stávkují a působí nemalé problémy jak cestujícím tak samotným německým drahám. Komentátor listu Süddeutsche Zeitung si myslí, že nastal čas na pauzu v protestech.

Velký konflikt se točí kolem jednoho malého slovíčka. Strojvůdci chtějí samostatnou tarifní smlouvu, zatímco Německé dráhy jim jsou ochotné poskytnout vlastní tarifní smlouvu, všímá si mnichovský deník. Podle něj je míra růstu platů vedlejší záležitostí. O co tady jde, je samostatnost a vliv odborového svazu GDL.

Tisícovky cestujících na železnici a řidičů aut, kteří se v těchto dnech směrem vpřed pohybují jen stěží, už cíle stávky ani nezajímají. Mají pocit, že dráhy neustále přicházejí s novými nabídkami, i když ty často postrádají konkrétní základ, a že strojvůdci přesto všechno dál stávkují. Jenomže ti hrají s horšími kartami, za což může pracovní soud v Saské Kamenici.

Ten protesty omezil na regionální a příměstskou dopravu, tedy na odvětví, kde strojvůdci nutně naštvou nejvíc lidí a dráhy zároveň utrpí nejmenší škody. Pokud tedy nechtějí železničáři přijít o poslední zbytky sympatií, měli by si teď naordinovat stávkovou přestávku. Každá minuta protestů navíc vede svaz GDL pouze do ofsajdu, končí německý Süddeutsche Zeitung.

V italském tisku najdeme odpověď na to, proč je současný papež Benedikt XVI. tak populární. Vysvětlení přinesl milánský list Corriere della Serra. Podle něj je Benedikt úplně jiný než jeho předchůdce. Zatímco Jan Pavel II. byl jako novodobý apoštol, jako pastýř neúnavně hledající nová stáda, Benedikt XVI. je doktor církve a strážce jejího učení.

Pevnost, s jakou prosazuje primát katolicismu ve světě, z něj dělá "osobnost dneška", ještě větší, než byl minulý polský papež. Zatímco politici žijí ze dne na den a chtějí jen uspokojit své voliče, náboženství a papež nabízí lidem jasné odpovědi, směr a moudrost, píše Corriere della Serra.

Martin Hromádka, Vlastimil Milý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme