Zahraniční tisk o volbách na Slovensku

Na Slovensku už se začínají naplno rozbíhat povolební vyjednávání. Jak už z našeho vysílání víte, ve víkendových volbách zvítězila sociálně demokratická strana Směr s 29 procenty hlasů, na druhé místě pak skončila vládní SDKÚ, kterou překvapivě volilo 19 procent voličů.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

zahraniční tisk | Foto: Alena Palečková

Podle slovenských Hospodářských novin Slovensko čekají roky, kdy se příliš dopředu posouvat nebude. Jinými slovy - budoucnost reforem je nejistá. Jak hodnotí povolební situaci další slovenské listy, to zjišťoval v Bratislavě zpravodaj Českého rozhlasu Lubomír Smatana.

Přehrát

00:00 / 00:00

Lubomír Smatana cituje ze slovenského tisku

Povolební situaci na Slovensku rozebírají také deníky v sousedním Rakousku. List Standard podotýká, že Slovensko je jedinou zemí na světě s tak nekompromisně liberálním kurzem, jehož součástí je devatenáctiprocentní rovná daň. Podle deníku by se dal výsledek voleb interpretovat i tak, že lídr slovenské opozice, Robert Fico, který je často nazýván levicovým populistou, chtěl z víkendových voleb udělat plebiscit proti rovné dani.

To se ovšem - jak Standard dodává - tak úplně nepovedlo. Ficův Směr se se svými devětadvaceti procenty hlasů sice stal nejsilnější politickou stranou, ale pravicově-liberální SDKÚ dosavadního premiéra Mikuláše Dzurindy si vedla nečekaně dobře a všechny politické strany, které si přály zachovat stávající hospodářskou politiku včetně rovné daně, mají početně převahu. A když k tomu připočítáme poměrně nízkou - pětapadesátiprocentní - volební účast, dodává Standard, nemůže být o nějakém protestu proti rovné dani ani řeč.

O slovenských volbách o víkendu obšírně informovala všechna evropská média, všímají si jich i deníky v zemích, které se Slovenskem přímo nesousedí.

Například britský deník Financial Times podotýká, že porážka slovenských ekonomických reformátorů ve víkendových volbách je prospěšným připomenutím toho, jak obtížné je udržet si podporu veřejnosti v rámci protržně orientovaných změn. Deník skládá poklonu premiérovi Mikuláši Dzurindovi. Podle listu byl ve volbách poražen i přesto, že vedl nejúspěšnější ekonomickou a politickou transformaci v Evropě.

Financial Times oceňují, že se Dzurindovi podařilo dovést Slovensko z mezinárodní izolace do Severoatlantické aliance a do Evropské unie, postaral se o rekordní výši zahraničních investic, snížil nezaměstnanost a nastartoval rychlý ekonomický růst. Jak ale list dodává, "na voliče toho asi bylo moc. Po osmi letech vyplněných reformami jsou unavení, a proto dali přednost populistickým slibům opozičního lídra," uzavírají Financial Times.

Pojďme ještě na skok k jiným tématům, konkrétně do Španělska. Katalánci se o víkendu vyslovili v referendu pro větší autonomii v rámci Španělska. Volební místnosti se zavřely včera večer v osm hodin a katalánské úřady krátce poté oznámily, že se v referendu podle odhadů asi pětasedmdesát procent voličů vyslovilo pro větší autonomii, asi dvacet procent voličů ji odmítlo.

Britský konzervativní deník Daily Telegraph poznamenává, že účastníci referenda rozhodnutím pro větší autonomii zcela ignorovali varovné hlasy konzervativců. Ti totiž předpovídají, že by právě větší autonomie mohla vést k "balkanizaci" Španělska. Daily Telegraph varuje, že se konzervativci obávají vypuknutí násilí. Navrhovaný nový statut se totiž už teď nelíbí některým separatistickým skupinám. Katalánské referendum navíc inspirovalo i Baleárské ostrovy a také rozlehlé území na jihu Španělska - Andalusii. I tam se objevují hlasy volající po novém statutu, píše Daily Telegraph.

Lenka Kabrhelová, Soňa Marešová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme