Zákaz spalovacích motorů vyvolává spory v německé vládě. Část koalice s ním nesouhlasí

Střet ohledně ochrany životního prostředí ohrožuje soudržnost německé vládní trojkoalice, poté co strana Zelených obvinila FDP (Svobodní demokraté) z hazardu s reputací země, když se FDP na poslední chvíli postavila proti plánům EU ohledně zakázání prodeje spalovacích motorů od roku 2035. Informoval o tom deník The Guardian.

Tento článek je více než rok starý.

Berlín Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

2023-03-22t080709z_1_230324-113738_elev.JPG

Protest organizace Greenpeace po vyjádření FDP o nesouhlasu se zákazem spalovacích motorů | Zdroj: Reuters

„Nelze mít koalici usilující o pokrok, když se o něj stará jen jedna strana a ostatní se ho snaží zastavit,“ řekl německý vicekancléř a ministr pro hospodářství a ochranu klimatu, Robert Habeck (Zelení) na setkání Zelených ve Výmaru tento týden v úterý.

Náhlá změna názoru německých liberálů způsobila podle The Guardianu frustraci nejen v řadách jejich koaličních partnerů, ale i v dalších evropských metropolích, kde panují obavy, že největší ekonomika kontinentu nedodržením předchozích dohod povzbudí další státy, aby jednaly stejně.

E-paliva nedávají smysl, říká zastánce elektomobility. ‚Mohou ale posloužit starým vozům,‘ tvrdí petrolejář

Číst článek

FDP obhajuje svoje kroky tím, že zákaz by mohl zničit německý výrobní průmysl, který by ale mohl v budoucnosti nabídnout klimaticky neutrální palivo jako alternativu k elektromobilům poháněným výhradně bateriemi.

„V Německu ovládáme technologii výroby spalovacích motorů lépe než kdokoliv jiný na světě,“ vyjádřil se ministr dopravy Volker Wissing (FDP) ve středu večer v televizi. „Dává smysl, abychom si tuto technologii nechali v našich rukou, když jsou určité otázky ohledně klimaticky neutrální mobility stále nezodpovězeny.“

Evropská komise rámci navrhovaného kompromisu připustila vytvoření nové kategorie pro CO2-neutrální palivem poháněné vozy, které by i po roce 2035 mohly zůstat na evropských silnicích. Wissingův resort na to ale zatím oficiálně nezareagoval.

V úterním televizním rozhovoru navíc obvinil Habeck FDP a svého dalšího koaličního partnera SPD (Sociálně-demokratická strana) z úmyslného vypuštění připravovaného zákona ohledně zákazu vytápěcích systémů na fosilní paliva.

Výroba syntetických paliv je energeticky mnohem náročnější než těch fosilních, vysvětluje odborník

Číst článek

Na zákazu se koalice shodla již na začátku vládního období v roce 2021. Tehdy ovšem určili, že by měl plánovaný zákaz začít platit od roku 2025. Nahradit fosilně poháněné vytápěcí systémy měla tepelná čerpadla.

S vypuknutím Rusko-ukrajinského sporu ale nastal kolaps v zásobování zemním plynem, a tak měl návrh začít platit již od roku 2024.

Po vypuštění informace, že se zákon již připravuje a má vyjít v platnost o rok dříve došlo kvůli nákladům pro obyčejné domácnosti k zuřivému odporu, v jehož čele stál bulvární deník Bild.

Podle Habecka byla tato informace vypuštěna, aby podkopala důvěru vlády, což ho vede k zpochybnění toho, že by ostatní strany koalice chtěly dosáhnout nějakého kompromisu na jejich plánované nedělní schůzce

Magdaléna Benešová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme