Zákazníci aerolinek mají nárok na odškodné i za zpoždění letu

Pokud přistaneme letadlem o tři hodiny později, máme nárok na odškodnění, a to ve výši 250 až 600 eur. Evropský soud totiž dnes rozhodl, že aerolinky musí odškodňovat cestující nejenom za zrušení letu, ale i za zpoždění.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

čekání na odlet

čekání na odlet | Foto: Jan Rosenauer

Podle rozhodnutí je možné na lidi, kterým byl let zpožděn o více než tři hodiny, nahlížet jako na ty, kterým byl zrušen.

Soudní dvůr vlastně potvrdil své dřívější rozhodnutí. Ale upřesnil nejednoznačný výklad, který tuto oblast dosud provázel. Podle pravidel Evropské unie mohou lidé žádat o náhradu v případě zrušení letu. A to od 250 do 600 eur.

Přehrát

00:00 / 00:00

O verdiktu lucemburského soudu mluví redaktroka Jitka Malá

Letecké společnosti se nebudou moci vymlouvat. Pravidla jsou dnešním rozhodnutím jasnější a vymáhání by mělo být rychlé.

„Dalo by se říct, že lety do 1500 kilometrů jsou bonifikovány 250 eury, střední interval 1500 až 3500 kilometrů a všechny lety v rámci Společenství 400 eury a lety nad 3500 kilometrů 600 eury. Nicméně u zpožděných letů to zpoždění musí být v cílové destinaci alespoň o čtyři hodiny,“ upozornil v Ozvěnách dne František Herynk, ředitel společnosti Click2Claim, která se zabývá vymáháním odškodného.

Odškodnění neplatí při mlze i stávkách

Odškodnění se ale nevyplácí v případech, kdy zpoždění zaviní mimořádné okolnosti. A to ještě takové, kterým nebylo možné zabránit a které jsou mimo kontrolu letecké společnosti.

Podle odhadů leteckých společností se jedno procento zpoždění týká případů jiných, než je zásah vyšší moci. Dalších 99 procent jde na vrub nepříznivého počasí.

Odškodnění tak cestujícím neplatí například když je mlha, sněží, nebo v případě erupce islandské sopky, která zastavila provoz na evropském nebi.

Přehrát

00:00 / 00:00

O náhradách za zrušené lety mluvil v Ozvěnách dne František Herynk, ředitel společnosti Click2Claim, která se zabývá vymáháním odškodného

Kromě toho nemohou cestující žádat náhradu škody ani v případě, že letadlo neletí například kvůli stávce zaměstnanců dopravce nebo letiště. K mimořádným okolnostem patří i teroristické útoky.

Nová pravidla platí zpětně. Pokud jste letěli loni s více než tříhodinovým zpožděním, můžete o náhradu žádat až teď.

Zpětná účinnost je ohraničena dvěma lety. Cestující však musí předložit doklady, které nárok potvrdí.

Jitka Malá, Jitka Hanžlová, mta, Prokop Havel Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme