Zavedení elektronického mýta se v Německu obešlo bez problémů
Unikátní systém satelitní kontroly placeného mýta na německých dálnicích dnes prošel první zatěžkávací zkouškou. Pozemní terminály zvládly nápor platících kamionů a po šestnácti měsících technického dolaďování se ukázaly být téměř bez problémů.
Jak se osobně přesvědčil zpravodaj Českého rozhlasu 1 - Radiožurnálu, provoz na silnicích v Sasku nebyl po celý den nijak ochromen. Stejnou situaci automotoklub ADAC hlásí z celého Německa. "Mýto je úspěchem a důkazem světového prvenství," pochvaloval si ministr dopravy Manfred Stolpe.
Společnost Tollcolect na všechna místa registrace nasadila navíc dobrovolníky z řad studentů. Žádný z těch, které Radiožurnál oslovil, ale nemluvil česky či jiným slovanským jazykem, jak se původně slibovalo. Nicméně obsluha ochotně pomáhá všem řidičům. Většina kamionů totiž nemá palubní měřící jednotku. Proto musí platit hotově nebo kartou.
Obavy, že by její zaměstnanci nezvládli komunikaci na terminálech, měla například i předsedkyně představenstva jedné z dopravních firem Kateřina Kratochvílová "Je to věc nová pro řidiče a v automatech není navolen český jazyk. Je tam angličtina, němčina, polština a francouzština a přeci jen řidiči nejsou jazykově vybaveni."
Většina dopravních společností v Česku se ale na novinku stihla připravit. Podle německých údajů ze 14 tisíc kamiónů už je on-board jednotkou vybaveno pět tisíc vozů, ve srovnatelné Itálii jen 1500. Nakonec i sami řidiči uznali, že jim nový systém nedělá žádný problém. "Měli jsme z toho strach, že tady bude hodně velký nával, ale přijeli jsme po půlnoci a bylo tady prázdno," řekl dnes řidič jednoho z českých kamionů.
Odborníci upozorňují, že po zavedení elektronického mýtného pro nákladní vozidla v Německu stoupne provoz kamionů na českých silnicích. Dopravní firmy totiž ve snaze ušetřit na nákladech začnou využívat ve větší míře tranzit přes Českou republiku. Ministerstvo dopravy odhaduje, že kamionů by mohlo přibýt až dvacet procent.
Sdružení autodopravců Česmad Bohemia považuje tento odhad za přehnaný. "Minimálně v příštích několika týdnech to zase opadne. Máme zkušenosti z Rakouska, kde se zavedené mýto snažili řidiči objíždět po okresních silnicích. Pak zjistili, že čas je dražší než placení mýta a vrátili se zpátky na dálnice," oponuje mluvčí Česmadu Martin Felix.
Přibližně 12 centů z kilometru a více než dvanáctitunový automobil přinese do státního rozpočtu Německa na údržbu a rozvoj dálnic tři miliardy. Výše platby závisí na počtu náprav automobilu a na množství škodlivin, které kamion vypouští do ovzduší.