Železniční neštěstí v Číně zapříčinila vadná signalizace

Sobotní nehodu dvou rychlovlaků na jihu Číny způsobila chyba na signalizačním zařízení. Systém nezaznamenal, že na mostě stojí vlak, a druhý tak do něj v plné rychlosti narazil. Kvůli technické závadě přišlo o život 39 cestujících a 200 dalších zůstává se zraněními v nemocnicích.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

V Číně vykolejil rychlovlak | Foto: ČTK/AP

Po zásahu bleskem nezměnilo signální zařízení na nádraží ve městě Wen-čou zelenou na červenou, a proto na trať, kde stál vysokorychlostní vlak, vyjela další souprava. Po srážce se navíc několik vagónů zřítilo z 30 metrového mostu.

Za konstrukční chybu se omluvil pekingský institut dopravního výzkumu. Dva vysocí úředníci z šanghajského odboru ministerstva drah a jeden z kanceláře šanghajské komunistické strany už přišli v souvislosti s nehodou o místo a jsou vyslýcháni.

Přehrát

00:00 / 00:00

Zpravodajka Kateřina Procházková přibližuje důsledky železniční nehody v Číně

Kolem nehody byla od počátku řada nejasností, dráha ovšem důrazně odmítala jakékoliv pochybení. Ministerstvo drah nejprve v pondělí zveřejnilo informaci, že do vlakové soupravy krátce před nehodou udeřil blesk, který ji náhle vyřadil z provozu.

Očití svědkové ale uváděli, že vlak stál na mostě déle než hodinu. Stále častěji se proto mluvilo o možné technické chybě, která měla souviset s úplatky při zadávání zakázky na stavbu trati.

Přehrát

00:00 / 00:00

Dopravní konzultant Petr Šlegr komentuje současnost i budoucnost rychlovlaků

„Bude za tím pravděpodobně nějaký řetězec - možná technické chyby, možná šlendriánu. Každopádně zabezpečovací zařízení musí počítat s tím, že se například nějaká součást systému ocitne bez napájení. To znamená, že v normálním stavu se na železnici nemůže stát, že by do stojícího vlaku - je jedno, jestli tam stál minutu, nebo hodinu - narazil zezadu jiný vlak,“ domnívá se dopravní konzultant Petr Šlegr.

Podle něj se ale z této nehody nedá usuzovat o bezpečnosti, nebo nebezpečnosti čínských rychlovlaků.

Vláda ztrácí důvěru doma i v zahraničí

Čínský premiér Wen Ťia-pao po návštěvě místa nehody slíbil viníkům přísný trest. Dodal, že i při rychlém rozvoji železniční sítě je bezpečí nejdůležitější.

Čína v posledních letech modernizuje železniční síť a vychází z japonských a německých technologií. Vysokorychlostní tratě jsou po celé zemi budovány jako národní chlouba, projekt ovšem údajně provází velká míra korupce.

Sobotní nehoda velmi zpochybnila důvěryhodnost čínské železniční techniky. Pekingská vláda proto v pondělí vyřadila z provozu na 60 vysokorychlostních souprav a dráhy teď testují jejich bezpečnost. Úřady také nařídily překontrolovat všechny rychlotratě v zemi. Na nedávno otevřené rychlodráze mezi Šanghají a Pekingem byla zase snížena rychlost.

Čínský rychlovlak | Foto: Robert Mikoláš

Původně chtěl přitom Peking vyvážet železniční techniku do zahraničí, zájem projevily například Spojené státy. Centrální vláda se zároveň ocitla pod silnou domácí kritikou. Číňané si totiž v posledních měsících čím dál více stěžují na nezájem politiků o lidi.

Odborníci přesto považují rychlovlaky za budoucnost dopravy. „Prozíravý svět se musí připravit na konec fosilních paliv,“ konstatuje Šlegr. Další výhody podle něj spočívají v rychlosti a bezpečosti železniční dopravy: „Dá se říci, že to je druhá vážnější nehoda rychlovlaku vůbec v historii lidstva.“

Ladislav Dvořák, Kateřina Procházková, Kristina Winklerová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme