Židé slaví nový rok. V Izraeli se na dvoudenní svátek Roš ha-šana zavřela většina podniků

Tři sedmičky má nový židovský rok, který začal s nedělním západem slunce. V pondělí se píše prvního tisřeje 5777. V jeruzalémských synagogách a u Zdi nářků se rozeznělo troubení šofarů, tedy tradičních beraních nebo antilopích rohů. Na dva dny novoročního svátku Roš ha-šana se ve většině Izraele zastavila práce. Uzavření podniků o židovských svátcích zatím není zákonná povinnost. Stále silnější ortodoxní skupiny to ale chtějí změnit.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nákupy na jeruzalémském tržišti v předvečer novoročního svátku roš ha-šana (5).JPG

Nákupy na jeruzalémském tržišti v předvečer novoročního svátku roš ha-šana (5).JPG | Foto: Štěpán Macháček | Zdroj: Český rozhlas

Poslední hodinu před začátkem svátku nastává na tržištích v židovských částech Jeruzaléma skoro hysterie.

Musí se nakoupit na poslední chvíli, protože od večera už šance cokoliv sehnat nebude. Před bankomaty se tvoří dlouhé fronty a žebráci všeho druhu využívají svátečního naladění nakupujících.

„Ke sváteční večeři budou některá tradiční jídla, jako je polévka s macesovými knedlíčky," popisuje Barak Howman na tržišti Mahane Jehuda židovský novoroční stůl.

Přehrát

00:00 / 00:00

Nový židovský rok začal s nedělním západem slunce. Píše se prvního tisřeje 5777

„Namísto podlouhlé šábesové vánočky chala ji pečeme výjimečně ve tvaru kruhu. Symbolizuje nový rok, protože rok je cyklus a vždy se vrací zpět na začátek. Jí se granátová jablka, ryba, skopové, datle, a spousta dalších věcí. Snažili jsme se připravit všechno pár dní předem, ale vždycky se na něco zapomene," dodává.

V jednom obchůdku nedaleko tržiště prodává Samson Kohn med, který je rozhodně jedním ze symbolů svátku Roš ha-šana.

„Když se večer vrátíme ze synagogy a zasedneme ke svátečnímu stolu celá velká rodina, med je první věcí, kterou jíme. Dáváme tím najevo, že chceme mít sladký celý další rok," říká Samson a vysvětluje, že hlavní chod se různí podle toho, kde má ten který Žid své kořeny.

U lidí původem z východní Evropy vypadá večeře jinak, než u Židů, kteří přišli z arabských zemí. Prodavač Samson se narodil třeba v Bratislavě. Lidé nakupují i šofary, na které budou ráno troubit:

Jen o den dříve oslavili nový rok i muslimové. Pro Palestince ze Západního břehu zůstanou po tu dobu uzavřené přechody do Izraele. Podobná opatření jsou v době židovských svátků častá.

„Tenhle je z beraních rohů. A tyhle jsou z velké antilopy kudu z Afriky. Ty jsou tak 110 až 120 centimetrů dlouhé," ukazuje prodavač různě zakroucené zvířecí rohy.

Na novoroční ráno už kvílí šofary u místních synagog i u Zdi nářků. V jeruzalémských ulicích je naprostý klid a po dva dny budou všechny podniky zavřené. Tak by si to alespoň přáli ortodoxní Židé. Dále od konzervativních čtvrtí ale přeci jen některé kavárny fungují.

„Lidé by měli žít podle toho, v co věří, a nechat druhé žít zase podle jejich přesvědčení. Nábožensky založení lidé ale teď tlačí, protože chtějí, aby byli všichni jako oni," říká Noam, číšník v jednom z mála rebelujících podniků ve městě.

Nákupy na jeruzalémském tržišti v předvečer novoročního svátku Roš ha-šana | Foto: Štěpán Macháček

Štěpán Macháček Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme