Zkázu airbusu nad Sinajem způsobil zásah zvnějšku, tvrdí ruské aerolinky

Ruská společnost Kogalymavia trvá na tom, že letadlo i piloti havarovaného Airbusu A321 byli v pořádku. Jako možnou příčinu katastrofy uvádí „vnější mechanický zásah“. Tuto verzi však podle agentury Reuters nepotvrzují údaje z černých skříněk letadla.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Představitelé společnosti Kogalymavia vystoupili v Moskvě na tiskové konferenci

Představitelé společnosti Kogalymavia vystoupili v Moskvě na tiskové konferenci | Zdroj: Reuters

Příslušníci ruského Ministerstva pro mimořádné situace už dokončili pátrací práce na místě pádu letadla v Egyptě. Zbývá jim ještě ohledat širší okolí. Těla 224 obětí sobotní letecké katastrofy postupně převážejí z Egypta do Petrohradu.

Poprvé od neštěstí se objevil na televizní obrazovce ruský prezident Vladimir Putin. Nařídil, aby vyšetřování na místě pokračovalo do té doby, než budou shromážděny opravdu všechny ostatky obětí a všechny možné důkazy o příčinách katastrofy.

Přehrát

00:00 / 00:00

Spekulace o příčinách letecké havárie na Sinaji pokračují. Nejnovější informace shrnul zpravodaj ČRo v Rusku Martin Dorazín

Je tedy možné, že na místě příslušníci ruského Ministerstva pro mimořádné situace ještě zůstanou, nehledě na to, že ministr pro mimořádné situace oznámil, že základní práce na místě neštěstí již skončily.

„Vylučujeme technickou nezpůsobilost letadla a vylučujeme i chybu pilota, tedy takzvaný lidský faktor,“ oznámil na tiskové konferenci náměstek generálního ředitele společnosti Kogalymavia Alexandr Smirnov.

Potvrdil, že se airbus rozpadl už ve vzduchu, a nevyloučil mechanický zásah zvenčí, tedy sestřelení letadla. „Selhání motorů nemůže vést k rozlomení trupu,“ zdůraznil Smirnov.

Zároveň ale varoval před spekulacemi a vyzval veřejnost, aby počkala na výsledky vyšetřování Mezistátního leteckého výboru.

Trosky ruského airbusu v egyptské poušti stále ohledávají vyšetřovatelé | Foto: Reuters

V rozporu s tvrzením vedení Kogalymavie je zpráva agentury Reuters, která s odvoláním na nejmenovaný zdroj obeznámený s analýzou palubních záznamníků letadla uvedla, že stroj zasažen zvenčí nebyl. Piloti podle tohoto zdroje před zmizením stroje z obrazovek radarů nevyslali žádné nouzové signály.

Přehrát

00:00 / 00:00

O možných příčinách pádu ruského letadla nad Sinají mluvil letecký publicista Martin Velek

Už krátce po nehodě se v různých médiích objevily informace, že si kopilot airbusu před odletem z Egypta stěžoval na technický stav stroje. Mluvili o tom i egyptští technici, kteří se kolem letounu údajně pohybovali. Kogalymavia dnes ale prohlásila, že stroj obsluhovali výhradně ruští technici, a tedy že se tyto informace nezakládají na pravdě.

Experti ale upozornili na určité slabé místo. V roce 2001 letadlo trochu havarovalo. V Káhiře těžce dosedlo na letištní plochu. Přitom byl poškozen ocas letadla. Právě ten se při neštěstí odlomil a způsobil rozpad letadla.

Podle leteckého publicisty Martina Velka jsou známy nejméně dva případy, kdy nedostatečná oprava podobné závady byla důvodem letecké katastrofy.

Kogalymavia vznikla v roce 1993 a létala hlavně pro naftaře. V roce 2012 změnila značku na Metrojet a začala létat do turistických destinací. Letadla společnosti měla v minulosti několik nehod. V lednu 2011 Tupolev Tu-154 začal hořet při vjezdu na startovací dráhu na sibiřském letišti Surgut, tři lidé zahynuli. O rok dříve se při nouzovém přistáni Tu-154M v Íránu zranilo 46 ze 156 lidí na palubě. (zdroj: ČTK)

Ruská pracovní inspekce Rostrud dnes také oznámila, že aerolinky Kogalymavia dluží svým zaměstnancům mzdy za dva měsíce. Generální ředitel společnosti sice problém s výplatami připustil, dodal ale, že to nemá vliv na bezpečnost letů.

Kontroly v aerolinkách provádějí i další ruské úřady a společnosti v případě odhalení nedostatků hrozí ztráta licence. Nicméně Kogalymavia nadále pokračuje v letech z Ruska do turistických středisek v Turecku a v Egyptě i opačným směrem.

Letecká společnost byla pojištěna. Za každého mrtvého dostanou pozůstalí dva miliony rublů, tedy asi 800 tisíc korun. Rodiny mohou počítat také s tím, že další peníze dostanou od města Petrohradu a ministerstva sociálních věcí.

Sobotní havárie Airbusu A321 je označována za nejhorší katastrofu v dějinách ruského letectví. Při katastrofě zahynulo všech 224 lidí, kteří byli na palubě.

Na Sinaji se zřítilo ruské letadlo s 224 lidmi na palubě | Foto: ČTK

Martin Dorazín, ČTK, ČRo Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme