Sérii vystoupení v USA i Kanadě kvarteto zakončilo večerem na českém velvyslanectví ve Washingtonu. Turné běželo jako na drátkách, pochvalují si hudebníci.
„Zatímco ve Vídni nebo v Berlíně naše hudba lidi uchvacovala jako něco, co chtějí poslouchat, jinde provokovala, protože v ní bylo až příliš nacionalistického náboje,“ říká Hrůša.
„Naším záměrem bylo pojmout Rusalku jako příběh, pohádku-mýtus, kde je zobrazeno základní archetypální jednání postav, které se přenáší z generace na generaci,“ řekl Lukáš Trpišovský z dua SKUTR.
Oslavám Roku české hudby přispívá i významný trend rostoucí obliby písní inspirovaných lidovou hudbou. Oblibě možná přispívají i možnosti digitálních edic, které uživatelům poskytují široké možnosti.
V pondělí 29. ledna rozezní pražské Rudolfinum Dvořákova Polednice a Fibichův melodram Vodník, v druhé části večera pak trojice symfonických básní Bedřicha Smetany. Diriguje Robert Jindra.
Každoroční rekapitulaci článků a seriálů datového týmu Českého rozhlasu tentokrát doplňujeme názornými propočty, jak dávno se odehrály zdánlivě nedávné události.
„Můj dědeček, sochař Josef Mařatka odjel v r. 1900 do Paříže. Slavný francouzský sochař Auguste Rodin ho přijal do svého ateliéru. Stali se přáteli,“ vypráví Kryštof Mařatka.
V archivu Carnegie Hall jsou velice vzácné listiny. Je tu part části adagio Novosvětské symfonie Antonína Dvořáka pro violu, která se používala od premiéry dalších 30 let.
Léto 1893 Dvořák věnoval poznávání amerického Středozápadu a tamních krajanských komunit. Na pozvání vydavatele českých novin se vydal na dvoudenní návštěvu města Omaha.
„Mistr byl přivítán dlouho trvajícím potleskem. Po provedení symfonie musel se nesčíslněkráte objeviti na pódium, nežli potlesk ustal,“ vzpomínal Dvořákův tajemník Josef Jan Kovařík.
Tento týden to bude 130 let od premiéry Dvořákovy Novosvětské symfonie. Zkomponoval ji v době svého působení v Americe. Některá místa spojená se slavným skladatelem navštívíme v seriálu Radiožurnálu.
Rozhlasoví symfonikové zakončili festival klasické hudby Dvořákova Praha. Na koncertě v Rudolfinu oslavili také sto let od začátku pravidelného rozhlasového vysílání.
Ředitel Dvořákova festivalu Jakub Hrubý se rozhodl pro novinku v českém prostředí. Pro svou akci zvolil jako koncertní sál loď, která bude objíždět česká města.
„Při procházkách byl do hudby natolik ponořen, že s sebou musel mít i průvodce, který na něj v lese dával pozor,“ říká Vojtěch Poláček, ředitel památníku skladatele.
V areálu královehradeckého letiště dozněly poslední tóny a skončil tak 27. ročník festivalu Rock for People. Kromě Muse vystupili také Nothing but Thieves, Ben Cristovao nebo Václav Neckář.
„Společnou prací se slovenskými přáteli se nám podařilo zachovat všechno dobré, co ve společném státě existovalo,“ řekl premiér Fiala v úvodním vystoupení.
Současné autorské právo si neví s takzvaným samplováním rady. Proto se čeští výzkumníci zeptali tuzemských producentů a umělců, co o autorství vlastně vědí.
K provedení Koncertu pro violoncello a orchestr h moll, který se stalo jedním z pilířů cellové literatury a nejoblíbenějším instrumentálním koncertem vůbec, se vrátí francouzský virtuos Queyras.
„Hned druhý den, jak jsem přišel – všecky zdejší noviny, anglické, české a německé psaly o mně velice mnoho a nadšeně, vítajíce mne jako největšího skladatele celého světa," psal v dopise Dvořák.
Kolumbijský dirigent Andrés Orozco-Estrada řídil orchestr Filarmonica della Scala ze slavné stejnojmenné milánské koncertní síně, sólový part přednesl německý violoncellista Daniel Müller-Schott.