Podle jednoho z obvyklých motivů klasických pohádek přijde princ na rozcestí, kde si může vybrat ze dvou cest. Vydá se tedy po široké a přímé silnici, pouť ubíhá rychle, skončí ovšem nad propastí.
„Pokud by se snížil vývoz do Spojených států, tak to nebude mít vliv přímo na Českou republiku, co se týče výroby aut, ale co se týče dodavatelských řetězců.“
„Evropský byznys se na případná americká cla připravuje s velkými obavami,“ říká pro Český rozhlas Plus Radek Špicar, viceprezident Svazu průmyslu a dopravy.
Plány na spojení firem Honda a Nissan přicházejí v době, kdy tradiční automobilky čelí rostoucí konkurenci ze strany amerického výrobce elektromobilů Tesla a také čínských rivalů.
Čína je ochotna posílit spolupráci s českou stranou v oblastech zahrnujících obchod, investice a novou energetiku a rozšířit dovoz high-tech výrobků a zařízení z České republiky.
„Problémy jednoho odběratele, byť tak významného, jako je Volkswagen, by neměly (v Česku) způsobit dramatický problém,“ uklidňuje viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Radek Špicar.
Škodě se zvýšil provozní zisk i rentabilita tržeb. Firma to připisuje mimo jiné vyváženému přístupu k nabídce vozů od spalovacích po plně elektrické. Volkswagen údajně chystá zavřít až tři závody.
Ředitel poradenské společnosti AlixPartners Alexandre Marian očekává, že čínské firmy budou v Evropě dál expandovat. Potřebují obejít místní cla, aby se vyhnuly snížení zisku nebo zdražení svých aut.
Největší ekonomika Evropy má podobné problémy, jaké známe z Česka. Tíží ji vysoké ceny energií, nedostatek lidí a velká byrokracie, říká Melanie Vogelbachová z Německé průmyslové a obchodní komory.
Automobilový průmysl se s přechodem k elektromobilitě mění. V Česku loni výroba aut vzrostla o skoro 15 procent. Podle ekonoma Jana Bureše je důležitá flexibilita, uvedl pro Český rozhlas Plus.
„Další růst nelze příliš čekat,“ řekl ve vysílání Plusu vedoucí partner pro oblast automotive a výrobního sektoru společnosti EY Petr Knap. Od příštího roku čeká další expanzi elektromobilů.
Šéf odborářů Shawn Fain dohodu označil za historickou. Kompromis by se mohl stát vzorem i pro automobilky General Motors a Stellantis, jejichž zaměstnanci v USA také stávkují.
Stávkující zaměstnance automobilek tento týden navštívil prezident Joe Biden, který se stal prvním úřadujícím prezidentem Spojených států, který se připojil ke stávkujícím během jejich protestu.
Zhruba 13 000 zaměstnanců tří závodů detroitských automobilek v pátek ráno vstoupilo do souběžné stávky. Je to poprvé v 88leté historii odborového svazu. Stávkující požadují navýšení mezd.
Největší tuzemská automobilka Škoda Auto zvýšila v prvním pololetí produkci o 32,3 procenta na 464 353 aut. Nošovický závod Hyundai vyprodukoval 177 100 vozů, meziročně o 6,2 procenta více.
16 největších koncernů světa loni zvýšilo obrat o 18 procent, zisk o 16 procent. Jinými slovy zisk vyrostl z roku na rok o 22 miliard eur, což je částka, která nemá daleko k HDP Česka.
Geely bude v rámci dohody dodávat Renaultu výrobní systémy. Renault pak bude s využitím těchto systémů vyrábět automobily s hybridními i tradičními motory ve svém závodě v jihokorejském městě Pusan.
„Řadě dalších odvětví zpracovatelského průmyslu se i nadále relativně daří a jejich výroba je na vzestupu,“ uvedl Radek Matějka z Českého statistického úřadu.
Automobilky se potýkají s dlouhodobým nedostatkem čipů potřebných k výrobě aut, což zpožďuje dodávky nových vozů. Kvůli dlouhým dodacím lhůtám si tak někteří Češi raději pořizují mladší ojetiny.
Německo, kde má automobilový průmysl velmi silné zastoupení, je nyní na začátku druhé vlny přerušování výroby v důsledku nedostatku čipů. Například Opel jednu ze svých továren otevře až v lednu.
Z programu Antivirus se proplácely výdělky v zavřených provozech i náhrady mezd lidem v karanténě či firmám s výpadkem poptávky, surovin a personálu kvůli covidu.