Za výlohami obchodů se po roce objevily poutače v černých barvách s výraznými červenými čísly lákající na obrovské slevy. Lidé by ale měli být při nákupech ve slevových akcích obezřetní.
Z loajálních zákazníků, kterými Češi dlouhá léta byli, se stávají lovci nejvýhodnějších cen. Hodnocení kvality daného internetového obchodu se tak posouvá až na další příčky.
Sami si praží kávu, vyrábějí čokoládu nebo mají malé vinice a prodávají víno. Podobných podnikatelů na internetu v letos rychle přibývá, jen v lednu jich zamířilo na trh o 20 procent víc než loni.
Obchodníci se při slevových akcích musí od ledna řídit přísnějšími pravidly. Cílem je zamezit falešným slevám. Jak to bude fungovat, vysvětluje mluvčí České obchodní inspekce Jiří Fröhlich.
Internetové slevy vypadají na první pohled velmi lákavě. Jenže když si zákazníci ceny zboží porovnají s jinými obchody, tak mnohdy zjistí, že za ceny po slevě nabízejí výrobek ostatní prodejci běžně.
Velká část tuzemských obchodů se letos zapojila do slevových akcí nazvaných Black Friday. Jak ale upozorňuje Česká obchodní inspekce, ne vždy je nákup tak výhodný.
V letošním roce utratili Češi nejvíc za zboží z e-shopů 15. listopadu. Podle společnosti PayU byl tento den pro online nakupování vůbec nejsilnější, a to i kvůli dopravě zdarma. Zákazníci během něj zaplatili za zboží a služby po internetu dvaapůlkrát víc peněz, než je běžné v průběhu roku.
|Jiří Hošek, Jan Prokeš, Simona Bartošová|Ekonomika
Ve Spojených státech, Velké Británii a některých dalších zemích je dnešek dnem nákupního šílenství. Enormní slevy na čtvrtý listopadový pátek zvaný Black Friday, tedy Černý pátek, jsou symbolickým začátkem vánočních nákupů. Ve Spojeném království čekají prodejci rekordní tržby.
Zatímco v Česku je relativně poklidné páteční odpoledne, ve Spojených státech vrcholí nákupní horečka. Důvodem je tzv. černý pátek, den plný slev skoro ve všech obchodech. S tímto symbolem chtějí prorazit také čeští obchodníci, a to především na internetu, kde rozjeli tento týden reklamní kampaň k takzvanému Black Friday. Češi jsou ale velmi obezřetní a nenechají se jen tak zlákat převzatým symbolem.
Ve Spojených státech a Kanadě startuje Black Friday neboli Černý pátek. Už tradičně je to den, kdy velké obchodní řetězce zahajují výprodeje a velké slevy. Na předvánoční nákupy se chystají miliony lidí.
Americkou tradici předvánočních nákupních slev, takzvaný Černý pátek (Black Friday), zavedli letos poprvé také ve Španělsku. Tamní nákupní centra i menší obchody nabízejí až 50procentní slevy. Akční ceny mají trvat celý víkend.
Američtí obchodníci mají tento víkend žně. Takzvaným ‚Černým pátkem‘ tradičně startuje předvánoční prodejní sezóna. Slevy lákají v pátek ale i během celého víkendu na nákupy miliony lidí. Mnozí z nich jsou ochotní za příslib výhodné ceny čekat i hodinové fronty.
Američtí obchodníci se dnes chystají na jedny z největších tržeb v roce. Pátek po oslavách Dne díkůvzdání se tradičně nese ve znamení masivních slev. Takzvaným Černým pátkem, tedy výročím dne, kdy v roce 1929 vypukla Velká hospodářská krize, prodejci také oficiálně zahajují předvánoční prodej.
Černý pátek, který oficiálně startuje nákupní horečku před koncem roku, naznačil, že vánoční tržby budou v USA trhat rekordy. Maloobchodníci hlásí jejich nárůst o 6,6 procenta na historicky nejvyšších 11,4 miliardy dolarů. Nejen proto se očekává, že dnešní volné pokračování Černého pátku, tedy Kybernetické pondělí, kdy spotřebitelé nakupují ve velkém přes internet, přinese další maxima.
Američané si užívají ‚Černý pátek‘. Tak se říká dni po svátku Díkůvzdání, kdy obchody oficiálně začínají předvánoční prodej. Letošní je prý zvlášť horečnatý a v některých obchodech se dokonce zákazníci poprali.