Italský nejvyšší soud potvrdil dřívější rozsudky odsuzující bývalého námořního kapitána Schettina k 16 letům vězení za ztroskotání lodě Costa Concordia v roce 2012, které si vyžádalo 32 životů.
Italský odvolací soud má dnes rozhodnout v procesu s kapitánem ztroskotané výletní lodi Costa Concordia. Francesco Schettino v roce 2012 s lodí najel na mělčinu u ostrova Giglio. Při tragédii zemřelo 32 lidí. Soud v italském Grossetu ho už loni poslal na 16 let do vězení, Schettini se ale proti rozsudku odvolal.
Bývalý kapitán ztroskotané lodi Costa Concordia se znovu zodpovídá před italským soudem. Minulý rok shledal soud Francesca Schettina vinným a udělil mu šestnáctiletý trest. Obě strany se ale proti rozsudku odvolaly.
Kapitán ztroskotané výletní lodi Costa Concordia Francesco Schettino poprvé vypovídal u soudu. Mluvil mimo jiné o tom, proč k břehům ostrova Giglio, u nějž plavba tragicky skončila, plul, i když to původně nebylo v plánu. Obvinění, jež se objevilo v jedné z výpovědí k případu, že mohl chtít udělat dojem na svou milenku na palubě, Schettino odmítl.
Costa Concordia završila svou poslední pouť. Teď už v janovském přístavu Prà-Voltri čeká na likvidaci, sešrotování ale bude trvat dalších 22 měsíců. V námořních dějinách ojedinělá operace zaměstná řadu firem. Rozřezané části Costy Concordie však na skládce neskončí, jak v exkluzivním rozhovoru pro Český rozhlas prozradil prezident janovského přístavu Luigi Merlo.
V Janově vrcholí přípravy na likvidaci Costy Concordie. Plavidlo už je na dohled janovského přístavu, kde bude zlikvidováno. Výletní loď ztroskotala 13. ledna 2012 u ostrova Giglio. Při nehodě zahynulo 32 osob, další téměř 4 tisíce lidí musely být evakuovány. Na svou poslední plavbu se Costa Concordia vydala ve středu a do Janova má dorazit v nedělních ranních hodinách.
Vrak italské výletní lodi Costa Concordia míří pryč od ostrova Giglio u břehů Toskánska. Desítka tažných člunů se pohybuje velmi pomalu, rychlostí dvou uzlů, tedy asi čtyř kilometrů za hodinu. Přesun do 350 kilometrů vzdáleného Janova, kde vrak rozřežou a sešrotují, potrvá asi čtyři dny.
Vrak výletní lodi Costa Concordia je po dvou a půl letech opět na hladině a po moři urazil první metry ze své poslední plavby do Janova. Tam těžce poškozené plavidlo sešrotují. Složitá operace začala u ostrova Giglio dnes ráno a potrvá dalších několik dní.
U ostrova Giglio v Tyrhénském moři začínají přípravy na odtažení vraku lodě Costa Concordia. Půjde o největší námořní operaci tohoto typu v dějinách. Vrak mají sešrotovat v Janově, vzdáleném 280 kilometrů.
Dnes pokračuje v italském Grossetu soudní proces s kapitánem lodi Costa Concordia Francescem Schettinem. Obžaloba ho považuje za hlavního viníka smrti 32 lidí, kteří v lednu 2012 zahynuli při ztroskotání na palubě lodi. Za několikanásobné zabití z nedbalosti a ublížení na zdraví mu hrozí až 20 let vězení.
Italové si připomínají dva roky od nehody obří výletní lodi Costa Concordia, při které zahynulo 32 lidí. Právě dnes navíc mělo v Grossetu pokračovat třídenní líčení s kapitánem Francescem Schettinem, kvůli celostátní stávce advokátů ale musel být soud odročen.
Od havárie lodi Costa Concordia dnes uplynou přesně dva roky. I v den výročí pokračuje soud s kapitánem Concordie Francescem Schettinem. Na ostrově Giglio si připomenou 32 obětí tragédie lodi Costa Concordia.
Vrak lodi Costa Concordia by měl od břehů italského ostrova Giglio zmizet do konce června. O měsíc později pak vláda v oblasti ukončí výjimečný stav. Potvrdil to šéf italské civilní ochrany Franco Gabrielli. Obří výletní loď ztroskotala před dvěma roky. Při nehodě zahynulo 32 lidí.
Vrak Costy Concordie odveze k sešrotování obří polo-ponorná loď Dockwise Vanguard. Zakázka, kterou získala nizozemská společnost Royal Boskali. Má hodnotu asi 30 milionů amerických dolarů, tedy přes půl miliardy korun.
Potápěči objevili ve vraku lodi Costa Concordia ostatky, které by mohly patřit jedné ze dvou dosud pohřešovaných obětí. Těmi jsou indický číšník Russel Rebello a sicilská turistka Maria Grazia Trecarichiová, která dostala výlet na lodi jako dárek k padesátinám. Nehodu u italského ostrova Giglio loni v lednu nepřežilo celkem 32 lidí.
Jen několik dní po úspěšném narovnání vraku Costy Concordie přijde znovu do soudní síně kapitán Francesco Schettino. Obžaloba ho považuje za hlavního viníka smrti 32 lidí, kteří v lednu minulého roku zahynuli při ztroskotání lodi na útesech u toskánského pobřeží. Za několikanásobné zabití z nedbalosti a ublížení na zdraví hrozí Schettinovi až 20 let vězení.
Italským technikům se podařilo narovnat ztroskotanou výletní loď Costa Concordia. U pobřeží toskánského ostrova Giglio ležela od loňského ledna na boku. Manévry trvaly přes 19 hodin. Robotické kamery teď prozkoumávají zatopené prostory a pátrají po dvou dosud nenalezených obětech.
Nákladné a náročné vyprošťování obřího vraku u italského ostrova Giglio je zatím úspěšné. Po 19 hodinách se pomocí lan a jeřábů podařilo ztroskotanou výletní loď přesunout z útesů na umělou platformu a zcela napřímit.
6:40
|Milan Kopp, Lucie Chvojková, bre, Martin Ježek|Zprávy ze světa
Operace otáčení vraku lodi Costa Concordia do svislé polohy se oproti odhadům prodlouží. U italského ostrova Giglio začala s tříhodinovým zpožděním kvůli špatnému počasí. Zhruba ve 14 hodin se loď se odlepila od mořského útesu, i když už v poledne byly vidět nad mořskou hladinou první metry trupu lodi, které byly ještě ráno pod vodou. Teď je však jasné, že vyzdvihování se o několik hodin prodlouží - původně mělo trvat jen 12 hodin.
S vrakem lodi Costa Concordia se zatím podařilo hnout jen o několik centimetrů. Inženýři se snaží loď narovnat a vyzdvihnout na hladinu. Zatím jde vše podle plánu. U břehů italského ostrova Giglio vyzvedávají obří vrak ztroskotané lodi na hladinu. Složitá operace, jejíž začátek se o tři hodiny zpozdil kvůli nepřízni počasí, by měla trvat 10 až 12 hodin, a skončí tedy zřejmě až po setmění.
U italského ostrova Giglio ráno začala největší akce v historii námořní dopravy. Vyprošťování obrovského vraku výletní lodi Costa Concordia sleduje celý svět. Práce začaly kvůli nepříznivému počasí o dvě hodiny později. Inženýři ale ujišťují, že zatím jde vše podle plánu.
V pondělí ráno začne u italského ostrova Giglio ve Středozemním moři manévr, který nemá v dějinách námořní dopravy obdoby. Jeho cílem je narovnat vrak ztroskotané lodi Costa Concordia a potom ho vyzvednout na mořskou hladinu. Concordia ztroskotala na útesech ostrova Giglio 13. ledna 2012 a neštěstí si vyžádalo 32 lidských životů.
Záchranáři se pravděpodobně v pondělí chystají vyzvednout vrak výletní lodi Costa Concordia, který už skoro dva roky leží u italského ostrova Giglio. Připomíná katastrofu z ledna 2012, při níž zahynulo 32 lidí. Concordia, vážící přes sto tisíc tun, uvízla na boku a záchranáři s ní dlouho nemohli hnout.
Soud v italském Grossetu uložil prvních pět trestů v procesu ztroskotané lodi Costa Concordia. Výletní parník ztroskotal u toskánského ostrova Giglio v lednu 2012. Při tragédii zemřelo 32 lidí.
Kromě písečných pláží, průzračného moře a neustále krásného počasí přitahuje turisty na italský ostrov Giglio další atrakce - vrak výletní lodi Costa Concordia. Ostrované ale z turistů moc velkou radost nemají a jejich cesty za vrakem bojkotují. Plavidlo u břehů ostrova havarovalo loni, nehodu nepřežilo 32 lidí a ostrované zbytky lodi považují spíš za pohřebiště.
Zhruba třem stům žalobám čelí kapitán Francesco Schettino, který má podle italské prokuratury na svědomí havárii výletní lodi Costa Concordia. Žalují ho trosečníci i pozůstalí dvaatřiceti pasažérů, které Costa Concordia strhla do hlubin, žalují ho veřejné instituce, dopravní společnost a také ostrov Giglio, u nějž vrak lodi už rok a půl leží. Soud s kapitánem se koná v italském Grossetu.
V italském městě Grosseto začalo hlavní přelíčení v procesu s kapitánem loni ztroskotané výletní lodi Costa Concordia Francescem Schettinem. Námořník čelí obvinění z nedbalosti a následného zanedbání pomoci, což mělo stát život 32 lidí.