Na internetu se objevil falešný e-shop, který prodává neplatné elektronické dálniční známky. Upozornil na něj provozovatel oficiálního systému – společnost Cendis.
Po 25 letech v Česku definitivně přestanou platit papírové dálniční známky. Nahradí je elektronický systém, který začne v ostrém provozu fungovat od pondělí.
Načasování kampaně cílí na konec platnosti ročních známek z loňska v závěru ledna. Od prosince loňského roku se prodalo zhruba 690 000 elektronických známek, meziročně zatím méně.
V českém tisku se v sobotu dočtete, že systém, který má hlídat platnost elektronických dálničních známek, zatím nefunguje. Celní správa zatím kontroluje platnost ručně, píše Mf Dnes.
Společnost Cendis doporučuje řidičům, aby na e-shopu kupovali elektronické dálniční známky s pozdějším začátkem platnosti. Pak je totiž možné případné chyby ve formuláři ještě opravit.
Slavnostně spuštěný obchod s elektronickými dálničními známkami havaroval hned po startu. Kam ministerstvo dopravy došlo od dob stamilionového tendru na tuto malou internetovou zakázku?
Systém byl od rána po většinu dne mimo provoz kvůli technické chybě, znovu fungovat začal až po vyřešení problému po 16. hodině. Opoziční politici hovořili o známce nekompetence.
Od úterý jsou v prodeji elektronické dálniční známky, začnou platit od ledna. S přechodem na e-kupony čeká řidiče ještě další změna. Policisté a celníci nově zjistí, jestli má auto uhrazený poplatek.
„Věc byla policejním orgánem odložena,“ uvedl státní zástupce Marek Bodlák. Odložení případu ale ještě prověří státní zastupitelství. „Spisový materiál dosud nebyl kompletně přezkoumán,“ řekl.
Aféra s předraženou zakázkou na elektronické dálniční známky a následná akce ajťáků, kteří zdarma a za jediný víkend naprogramovali e-shop na dálniční známky, vzbudily značný zájem médií i veřejnosti.
Platnost ročních kuponů z roku 2019 skončila o půlnoci 1. února. Za jízdu po dálnici bez platné známky hrozí řidiči pokuta od policie na místě až 5000 korun, ve správním řízení až 100 000 korun.
Systém, na kterém nyní pracují, by podle organizátorů mohl být náhradou za zakázku na IT, jehož dodavatelem měla být za 401 milionů korun firma Asseco Central Europe. Stát ale zakázku zruší.
Státní fond dopravní infrastruktury se na dodávce a provozu systému za 401 milionů korun dohodl s firmou Asseco Central Europe. Ta již oznámila, že je ochotná od smlouvy odstoupit bez náhrady.
Havlíček je nyní ministrem průmyslu a po odvolání ministra dopravy Kremlíka by měl vést trvale oba resorty. Ústavní právník Kysela řekl, že Havlíček bude disponovat na vládě jen jedním hlasem.
Premiér Andrej Babiš (ANO) v pondělí navrhl odvolání ministra dopravy Vladimíra Kremlíka (za ANO). Vedením resortu chce trvale pověřit ministra průmyslu a obchodu Karla Havlíčka (za ANO).
Část opozice připomněla někdejší předvolební billboard ANO z doby, než se hnutí dostalo do vlády, s tváří šéfa ANO Babiše a výrokem, že stát řídí nemehla.
„Tato zakázka musí být zlomová, ať už dopadne jakkoliv. Už nikdy se k našim společným penězům nikdo nesmí chovat tak, jak nyní předvádí stát!“ řekl podnikatel v IT Tomáš Vondráček.